Winkelstraat in Liberty Village, Toronto (foto blogto.com)

Inwoners Toronto crowdfunden eigen lijnbus

Inwoners van een wijk in de Canadese stad Toronto hebben met crowdfunding genoeg middelen ingezameld om een eigen buslijn te starten. Ze zijn het beu om de overvolle bus van de openbare vervoersmaatschappij te nemen.

woensdag 8 oktober 2014 10:06

In
de wijk Liberty Village, een voormalige fabriekswijk, schoten ooit
flatgebouwen als paddenstoelen uit de grond, maar de openbare
vervoersmaatschappij reageerde nooit met betere verbindingen naar het
centrum. De inwoners van de wijk zijn aangewezen op de zogeheten
King-buslijn, die 60.000 reizigers per dag moet vervoeren en
vaak overvol zit.

Crowdfunding

Dat
bracht lokale inwoners Brett Chang en Taylor Scollon op het idee om
Line Six
uit de grond te stampen, een bedrijfje dat een private buslijn
aanbiedt. Om voldoende geld op te halen, werkten ze met een systeem
van crowdfunding.

Via
het internet zochten ze naar inwoners die minstens 25 dollar over
hadden om een alternatief uit te proberen voor de openbare King-bus. Ze
haalden voldoende op om een testfase te beginnen van 6 tot 10
oktober. Per rit kost hun Village Express bijna het dubbele van een
buskaartje – 5 dollar tegenover 3 – maar de gebruikers krijgen in
ruil wel een gereserveerde zitplaats, draadloos internet en zelfs
koffie.

“De
gemeenschap in deze wijk kampt met ernstige mobiliteitsproblemen,”
zegt oprichter Brett Chang in de krant Toronto Star. “Er is een
razendsnelle verstedelijking, snelle groei, maar de stad heeft geen
oren naar de mobiliteitsbehoeften van de gemeenschap.”

Concurrentie

Als
het succesvol wordt, willen de gebruikers de dienst naar andere
wijken uitbreiden. “We willen een platform bieden voor mensen
die hun eigen vervoer willen organiseren en wij zorgen voor de
logistiek”, zegt Chang.

Met
de nieuwe dienst begeeft Line Six zich in het vaarwater van de
openbare vervoersmaatschappij Toronto Transit Commission (TTC), die een
wettelijk monopolie heeft in Toronto. TTC heeft al laten weten dat
het de ontwikkelingen met argusogen volgt en zal nagaan of Line Six
de wet overtreedt.

Volgens
Chang is er juridisch geen enkel probleem. De stad Toronto staat
immers toe om “voertuigen te charteren voor het vervoer van een
groep personen over een specifieke trip tegen een groepsbijdrage.”
Dat is wat de deelnemers doen: ze betalen geen ticket voor elke rit,
maar een bijdrage van 25 dollar die een plaats reserveert.

Of
het initiatief leefbaar is, moet de komende weken blijken. Het heeft
er de TTC in elk geval al toe gebracht om “te bestuderen hoe ze
de dienstverlening kan verbeteren”.

Crowdfunded Liberty Village bus
hits the road on Monday

Liberty Village’s Line 6
Crowdfunded Bus Could Face Legal Challenge From Toronto

Crowd-funded bus takes a run at
transit-starved Liberty Village

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!