In haar manifesto stelt Ello dat je voor hen geen product bent. Alhoewel Facebook niet bij naam genoemd wordt, is de verwijzing duidelijk als ze verklaren: “Jouw sociaal netwerk is in handen van adverteerders.” Ello belooft om geen advertenties op haar platform te tonen en jouw gegevens niet te verkopen.
Durfkapitalisten
Hoe wil Ello dan aan geld komen om de kosten te dekken en de investeerders (durfkapitaal) tevreden te houden? Dat gebeurt met het zogeheten freemium model, waarbij de basisfunctionaliteit gratis is, maar waar je betaalt voor extra’s. Ello zegt zelf een heel klein bedrag te zullen vragen voor special features. De grote vraag is of dit voldoende zal zijn om de stijgende kosten door het groot aantal nieuwe gebruikers te dekken, en om de durfkapitalisten die geld in Ello hebben geïnvesteerd tevreden te houden.
Wat de grote hype rond Ello duidelijk maakt, is dat een groot aantal gebruikers het wel gehad heeft met Facebook. Niet dat mensen massaal hun Facebookaccounts deleten, iets wat Ello ongetwijfeld ook weet, als ze stellen dat je je account bij hen kan deleten als zou blijken dat ze hun beloften niet houden.
Ondanks de hype blijft Ello een platform dat nog in testfase is en dat is te merken aan de vele fouten en beperkte functionaliteit. Wat ook opvalt, is dat momenteel vooral hippe vogels uit de grafisch designwereld actief op Ello zijn. De nadruk lijkt ook meer op het uitzicht dan op uitgebreide functionaliteit te liggen. Is het daarom dat de bedenkers van Ello reclame willen weren, omdat het het mooie design zou verpesten?
Decentralisatie
Diaspora, het vorige alternatief voor Facebook, is ondertussen al vier jaar oud. Na twee jaar, in 2012, gaven de oprichters het project volledig uit handen en aan de gemeenschap. De broncode was vanaf dag één openlijk beschikbaar voor iedereen om aan te passen, het basisprincipe van open source. Alhoewel her en der beweerd wordt dat het overdragen van de leiding over het Diasporaproject een falen betekende, wordt het vandaag de dag nog door duizenden actief gebruikt en blijft men nieuwe functionaliteit ontwikkelen.
Het grote verschil tussen Ello en Diaspora is dat deze laatste nooit door één bedrijf gecontroleerd werd. Decentralisatie is één van de basiskenmerken van Diaspora: iedereen die dat wil, kan zelf een zogeheten pod opzetten, een website die onderdeel wordt van het Diaspora netwerk. Gebruikers kunnen mekaar toevoegen als contact en mekaars posts lezen, ongeacht op welke pod ze zich bevinden. Gebruikersgegevens worden niet op één centrale plaats bijgehouden en er is ook geen bedrijf dat je gegevens kan verkopen of dat je moet geloven als ze beloven dat niet te zullen doen.
Het alternatief voor Facebook bestaat dus al, zonder reclame en met voldoende waarborgen voor je privacy. Op podupti.me vind je een overzicht van Diasporapods. De meeste zijn open voor nieuwe registraties, je hoeft dus geen vriend te vragen je uit te nodigen of je e-mailadres op een wachtlijst te zetten. De meeste pods blijven draaiende gehouden met donaties, en zou een pod toch plots reclame op hun website zetten, dan verhuis je gewoon naar een andere pod.