Een paar ideetjes voor de NGO-promojongens en -meisjes op de Meir

Een paar ideetjes voor de NGO-promojongens en -meisjes op de Meir

dinsdag 2 september 2014 16:13

Ik kom ze vaak tegen op weg naar het Centraal Station van Antwerpen, in de
vooravond, de promojongens en meisjes van organisaties zoals Oxfam,
Greenpeace, …  Doorgaans ben ik helaas veel
te gehaast om halt te houden voor ze, want die trein van mij vertrekt maar eens
om het uur, en meestal is mijn route op de minuut getimed. Los daarvan heb ik
toch al enig idee van waar ze zich mee bezighouden, mij hoeven ze niet echt
meer te overtuigen van de noodzaak van actie en systeemverandering (ook al kun
je discussiëren over hoe autonoom sommige van die global civil society-actoren
nog echt zijn anno 2014, en over sommige van de gevolgde strategieën).

Maar goed, stel dat ik niet gehaast zou zijn, zou je
dergelijke campagnes  en voorlichting op
straat toch niet een beetje spannender zou kunnen maken? Het hoeven niet echt
sterk gemarkete of gehypte Oxfam-of Greenpeace-“uitdagingen” te worden, en ze
hoeven er de voetbalbond CEO of Marc Michils niet echt voor in te huren, maar als
die jongens en meisjes nu eens “pop-up” campagnes rond specifieke corporate actoren
of figuren zouden voeren, telkens voor een korte periode, en dat ook via hun
t-shirts zou duidelijk zijn?

Genre ‘wat heeft Exxon Mobil déze maand weer uitgevreten in
verre oorden – als je dat wil weten, sla dan eens een praatje met mij’, of
welke schimmige deals heeft ‘Bain Capital’ nu weer afgesloten de afgelopen
maanden? Hoeveel miljard heeft deze of gene hedge fund manager, John Paulson  bv, nu weer verdiend met het speculeren op
sociaal of ecologisch niet bijster koosjere sectoren?  In welke kringen houdt Boris Johnson zich zo
allemaal op, als hij geen xenofobe columns aan het schrijven is voor tabloids? Welke
bedrijven zitten er allemaal in de Board van de Gates Foundation? Wat zijn de
links van Gazprom met sommige Europese beleidsmakers en captains of industry? Enz.

Nog een paar ideetjes. Als je in het Centraal station zelf vriendelijk
lachende promostudenten aantreft die het een of andere commercieel bedrijf
(bv. ING, Coca Cola, … ) of product moeten promoten of gratis uitdelen, zou je
daar eigenlijk, Oxfam zijnde, moeten proberen op te anticiperen. Net zoals
dagbladen een al bijna afgewerkt artikel klaarliggen hebben voor een
beroemdheid die het tijdelijke voor het eeuwige inruilt, of zoals extreem links
altijd afkomt op betogingen georganiseerd door extreem rechts, stuur je die dag
bv. jongens en meisjes op pad die een paar ‘onderbelichte’ maar correcte verhalen
over ING of Coca Cola brengen, of die hun corporate social responsibility
analyseren. Of voor de McDonald’s-vestiging op de Meir zou je een boekje kunnen
opendoen over de sociale praktijken van McDonald’s en andere fastfoodketens in
de VS, ik zeg maar wat.

Uiteraard zouden de promotiejongelui de ‘facts’ en enkel en alleen
de facts mogen brengen, anders krijg je een hoop advocaten op je nek voor
laster en eerroof.  En zelfs als je het
enkel over de feiten zou hebben, krijg je allicht al een GAS-boete aangesmeerd
van de Antwerpse burgemeester. Maar daarvoor is er de pers, me dunkt, om moord
en brand te schreeuwen. Sowieso kun je die jongelui eigenlijk weinig
aanwrijven, want ze zouden bezig zijn met ‘verbinden’, toch één van de nieuwe
mantra’s van de Vlaamse regering.

Geef toe, als je jongens en meisjes zou zien rondlopen met
t-shirts als ‘Alles wat je altijd al wou weten over de Gates foundation maar
nooit durfde vragen’ en ‘Hoe Exxon Mobil gestaag aan de toekomst voor je
kleinkinderen en het welzijn van de planeet werkt’ , …  zou de goesting toch toenemen om toch maar de
volgende trein te nemen, en een praatje te slaan met de jongere in kwestie.

Denk ik.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!