Tien pr-bureaus weigeren contracten klimaatontkenners

Tien pr-bureaus weigeren contracten klimaatontkenners

Tien van de grootste pr-bureaus ter wereld hebben zich voorgenomen niet meer te werken voor klanten die de klimaatverandering ontkennen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse krant "The Guardian" in samenwerking met de denktank Climate Investigations Centre.

woensdag 6 augustus 2014 09:46

DeWereldMorgen.be

PR-bureaus spelen al jaren een
bijzonder belangrijke rol in het klimaatdebat, met name in
lobbycampagnes tegen nieuwe klimaatwetten. Nu hebben 10 van de 25
grootste bureaus ter wereld laten weten dat ze niet meer willen
optreden voor cliënten die de klimaatverandering ontkennen of voor
campagnes die nieuwe wetgeving onderuit proberen te halen.

Bij de bureaus zijn onder meer
WPP, Waggener Edstrom (WE) Worldwide, Weber Shandwick, Text100 en
Finn Partners. Ze antwoordden op een onderzoek van The Guardian en
het Climate Investigations Centre (CIC), een Amerikaanse denktank die
onderzoek doet naar misleidende informatie rond de
klimaatverandering.

“We zullen niet
samenwerken met een klant als we daarvan weten dat die de
klimaatverandering in twijfel trekt”, zegt Rhian Rotz van WE in
The Guardian. Weber Shandwick gaat nog een stapje verder: “We
zullen geen campagne steunen die het bestaan van de
klimaatverandering of de dreiging ervan in twijfel trekt, of die
nieuwe wetgeving tegenwerkt om de uitstoot van broeikasgassen aan
banden te leggen.”

Het Amerikaanse Edelman, het
grootste onafhankelijke pr-bureau ter wereld, wilde echter opdrachten
voor klimaatontkenners niet uitsluiten. Edelman beoordeelt klanten
“zaak per zaak”, klinkt het. Het bureau telt onder zijn
klanten onder meer het American Petroleum Institute, de grootste
lobbygroep van de energiesector in het land.

Belangrijk signaal

De antwoorden van deze
pr-bedrijven kunnen een belangrijk signaal zijn voor de hele sector,
zegt Kert Davis van het CIC. “De pr-industrie is een belangrijke
component in de beïnvloedingsindustrie die Washington en de hele
wereld omspant. Ze verdienen veel geld aan energiebedrijven en andere
belangrijke spelers die verweven zijn met fossiele brandstoffen en
energiebeleid.”

Opvallend is dat amper een
tiental van de 25 aangezochte bedrijven hebben geantwoord, ondanks
herhaalde pogingen van het CIC. Vreemd genoeg zijn daaronder ook
bureaus die al gewerkt hebben voor klanten die actie eisen tegen de
klimaatverandering. Zo was Hill & Knowlton de officiële
mediasponsor van de klimaattop in Kopenhagen in 2009, maar de firma
wilde niet reageren op het CIC-onderzoek.

World’s
top PR companies rule out working with climate deniers

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!