(foto Els de Nil)
Interview -

D. Wattsriot: beats tegen de leugen

Dave Massiah Watts alias D. Wattsriot is dj en maakt deel uit van de Britse hip en techno fusion band Fun-Da-Mental. De groep ontstond in 1991 en mixt oosterse en westerse muziek. Ze zijn vooral bekend om hun politiek geëngageerde teksten en uitgesproken politieke standpunten. DeWereldMorgen.be had een interview met hem in de Praatbarak op Sfinks Mixed net voor zijn dj-set.

zaterdag 26 juli 2014 12:59

Zijn artiestennaam Wattsriot verwijst naar de Watts Riots, de
zware rellen in 1965 in de wijk
Watts in Los Angeles. De rellen werden door de politie hardhandig neergeslagen met
34 doden en meer dan 1000 gewonden tot gevolg. Het was een keerpunt
in de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging.

“Fun-Da-Mental is een platform voor politiek discussie en
sociaal debat. We gebruiken tekst, muziek en geluidsfragmenten We
willen verder gaan dan enkele soundbites en mensen informeren over
zowel lokale als internationale gebeurtenissen. Fun-Da-Mental zou
niet zijn wat ze nu is zonder haar politiek engagement.”

Verdediging terrorisme?

“Toen Fun-Da-Mental het album ‘All Is War’ uitbracht eind jaren ’90
vroegen twee Britse parlementsleden de arrestatie van de groepsleden omdat we
zogezegd terrorisme zouden promoten. Dat is natuurlijk bullshit. We
hadden een liedje gemaakt getiteld ‘Cookbook DIY’. Het is
gebaseerd op het anarchistische kookboek. De song toont de verschillende invalshoeken waarom iemand ten strijde trekt.”

“Er is onder andere een strofe vanuit de invalshoek van een
zelfmoordterrorist, een strofe vanuit het perspectief van de huurling
en een strofe vanuit het perspectief van een nucleaire wetenschapper
die werkt voor de overheid. Het toont revolutie en oorlog vanuit verschillende invalshoeken. Iemand die strijdt vanuit het hart, iemand die
het doet omdat hij betaald wordt en dan heb je de nucleaire
wetenschapper. Een sympathieke vader die ‘s morgens na het ontbijt
zijn vrouw en kinderen een fijne dag wenst om nadien voor de
overheid wapens te ontwikkelen die mensen en masse kunnen doden. Dat
is de essentie van de song maar de politici gebruikten het om te
stellen dat we terrorisme ondersteunen.”

Voorlopers van sociale media

“Ik ben zelf opgegroeid met geëngageerde muziek van onder andere Mark
Stewart & the Maffia. Ik leerde via zijn muziek ook veel over
politiek. Ook de teksten van The Clash hebben me geïnspireerd. Stevie Wonder met zijn song over Martin Luther King. Evenals muzikanten als Bruce Cockburn die me kennis lieten maken over de
door de VS ondersteunde rechtse contra’s in Nicaragua. Daarnaast is
er natuurlijk de reggae van Bob Marley.”

“Net als al die artiesten met hun politieke boodschap was ook Fun-Da-Mental een soort voorloper
van de sociale media. De informatie die mensen niet vonden in de mainstream vonden ze in onze teksten.”

“Maar zelfs met de aanwezigheid van
sociale media en de overvloedige informatie online, durven de
mainstream media nog manifeste leugens verspreiden. Kijk naar hoe ze
de recente gebeurtenissen in Gaza in woord en beeld brengen. Niet
enkele worden de mensen misleid maar ze worden gewoon voorgelogen.”

Mainstream leugens

“Neem nu vorige week toen er op NBC een reporter uitleg gaf
over de situatie in Gaza. Nadien zei de ankervrouw dat ze ook gingen
overschakelen naar Israël om de schade door Hamasraketten te tonen
maar de beelden die ze toonden waren helemaal niet van Israël maar van
Gaza.
Of de Franse journalist die na de pro-Palestina protesten in
Parijs foto’s van protesten in Iran publiceerde met als onderschrift
kijk hoe gewelddadig de pro-Palestijnse betoger zijn in Parijs. De vraag is dan
waarom de media zulke grove leugens verspreiden. De mensen kunnen
dergelijke dingen toch snel achterhalen?”

“Op 11 september toonden ze bijvoorbeeld beelden van Palestijnen
in de bezette gebieden die aan het juichen waren. Later bleek dat
die beelden helemaal niet geschoten zijn na de aanslag maar dateren van een  heel ander event tien jaar eerder. Waarom juist deze
beelden van tien jaar eerder uit een heel andere context voorstellen als net geschoten beelden?
Niet enkel liegt men de
mensen voor maar men stelt het ook voor alsof 11 september te maken
heeft met de Palestijnse zaak. Het is immoreel en maakt me woest.”

Democratie is meer dan alleen stemmen

“Ik begrijp dat mensen zich deze dagen machteloos voelen achter
hun tv-scherm of computerscherm. Ze weten niet wat ze moeten doen aan
al dat onrecht dat ze zien.
Democratie is iets heel moois maar gewoon je stem
uitbrengen is niet genoeg. Mensen hebben bijvoorbeeld op Obama
gestemd en dachten dat hun taak erop zat. Maar neen, dan begint het
juist pas. De mensen moeten continu druk uitoefen op de politici en eisen wat er
beloofd is of wat er nodig is voor de samenleving.”

“Ik probeer als dj dat politiek engagement ook over te brengen
op de dansvloer. Ik vertel dingen tijdens mijn dj-sets maar mix ook dansmuziek met fragmenten van interviews uit alternatieve
nieuwssites zoals Democracy Now. Ik  zal bijvoorbeeld straks
fragmenten gebruiken van interviews over de situatie in Gaza.
Mijn reikwijdte
is natuurlijk beperkt tot het publiek op de dansvloer.
Ik ben geen
massamedium zoals BBC of NBC die eigenlijk een grotere
verantwoordelijkheid hebben dan ik om de mensen goed te informeren.
Maar het belangrijkste is dat  de mensen op mijn muziek gewoon goed uit de bol gaan en
al hun frustraties loslaten. ”

take down
the paywall
steun ons nu!