Aan boord bevonden
zich bijna zeshonderd vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten. De
Italiaanse kustwacht kon 566 van hen redden. Voor meer dan dertig
vluchtelingen kwam hulp te laat. Het is nog niet duidelijk wat de
doodsoorzaak is. Mogelijk zijn ze gestikt in de veel te volle boot.
In totaal werden alleen al dit
weekend meer dan vijfduizend bootvluchtelingen van zee gehaald.
Zij betalen honderden en soms zelfs duizenden euro’s aan smokkelaars
uit Libië. Die maken misbruik van de wetteloosheid in dat land, na de
militaire interventie die het regime van Khadaffi ten val bracht.
Italië voerde de
reddingsoperaties op, nadat in oktober vorig jaar 360 vluchtelingen om
het leven waren gekomen toen hun boot kapseisde. De reddingsmissies kosten
elke maand 9,5 miljoen euro.
Vernietigend rapport
Vorige week nog
publiceerde de Raad van Europa (geen onderdeel van de EU) een
vernietigend rapport over de manier waarop Europa de
vluchtelingencrisis aanpakt. Volgens de Dublin-verordening uit 2003
mogen vluchtelingen alleen een asielaanvraag indienen in het eerste
aankomstland in de EU. Dat zorgt ervoor dat de grootste last op de
schouders van de zuiderse landen ligt, die het budgettair al heel
moeilijk hebben.
De
Dublin-verordening zorgt er ook voor dat sommige landen aarzelen om
reddingsacties op touw te zetten. Vluchtelingen die ze redden,
moeten ze ook opnemen. De Raad van Europa vraagt de EU om meer
veilige vluchtroutes te creëren door bijvoorbeeld makkelijker een
visum te geven.
Enkele media
berekenden in maart dat tussen 2000 en 2013 meer dan 23.000
vluchtelingen stierven aan de grenzen van Europa. De meeste
slachtoffers – 18.000 – vielen op de Middellandse Zee.