WK14: Wie is de vuilste sponsor?

WK14: Wie is de vuilste sponsor?

maandag 16 juni 2014 16:28

DeWereldMorgen.be

Onder luid protest van de lokale bevolking begon vorige week het WK voetbal in Brazilië. Climaxi vzw, lid van Friends of the Earth International, lanceert rond het WK zijn Greenwash Award 2014 en kiest de ‘vuilste’ sponsors van het WK. 

Climaxi benadrukt de hypocrisie en de negatieve impacten, zowel op sociaal vlak als voor het milieu, van de grote bedrijven die het WK sponsoren. Hiermee toont Climaxi haar solidariteit met de vakbonden, de sociale bewegingen en milieuorganisaties die zich verzetten tegen het WK in Brazilië.

De infrastructuur gebouwd voor het WK impliceert schendingen van de mensenrechten: gedwongen uitzettingen, gedwongen arbeid, discriminatie, gebrek aan inspraak voor betrokken gemeenschappen, kinderarbeid en gewelddadige onderdrukking van protesten. Er is in Brazilië veel protest geweest vanuit verschillende lagen van de bevolking, van milieubewegingen, inheemse volkeren, landloze boeren en arbeiders.

De kandidaten voor de WK Greenwash Award zijn:

  • Coca Cola voor zijn staat van dienst met betrekking tot milieu en arbeidsrechten en vooral voor zijn gebruik van de inheemse volken in hun reclame rond het WK, ondanks de negatieve impact die de suikerproductie voor Coca-Cola heeft op inheemse volkeren in Brazilië.
  • Adidas voor zijn staat van dienst met betrekking tot arbeidsomstandigheden en anti-vakbondsmaatregelen bij de productie van zijn sportkleding.
  • McDonald’s voor zijn negatieve impact op het milieu, de volksgezondheid en arbeidsrechten, waaronder zijn gebruik van vee dat gevoerd wordt met soja geïmporteerd uit Latijns Amerika – een van de belangrijkste redenen voor de ontbossing van dat continent.

Andere sponsors van het toernooi behoren tot de olie- en autosector, grote farmaceutische bedrijven en luchtvaartmaatschappijen. Climaxi zal gedurende het WK meer gedetailleerde informatie over de greenwashingpraktijken van elk van de kandidaten naar buiten brengen. Op de website vind je nu de eerste inhoudelijke artikels.

David Heller van Climaxi stelt: ’Grote merken proberen hun sponsoring van het WK te gebruiken om de aandacht af te leiden van hun antisociale en milieubeschadigende praktijken. Door aan een van deze bedrijven onze prijs uit te reiken, stellen we deze greenwashing aan de kaak en tonen we onze solidariteit met de bewegingen in Brazilië die zich verzetten tegen de enorme sociale problemen die het hosten van het WK met zich meebrengen. Door op deze prijs te stemmen, kunnen mensen een rode kaart geven.’’

De WK Greenwash Award zal de derde zijn die Climaxi uitreikt. De vorige winnaars waren VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) in 2012 voor hun spotje ‘’Vlees van hier? Met plezier’’ en het Europese CO2-emissiehandelssysteem (ETS) in 2013 voor het verhandelen in plaats van beperken van emissies. Coca Cola werd ook in 2013 genomineerd voor de samenwerking met het WWF in een reclamecampagne met ijsberen in de hoofdrol. 

Stemmen voor de Greenwash Award kan je hier. Materiaal bestellen rond deze actie en info vragen kan je via info@climaxi.be. Een affiche of banner voor je eigen website of facebookpagina vind je hier.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!