Protest in Hongarije na zoveelste mediabeperking
Wereld, Politiek, Cultuur -

Protest in Hongarije na zoveelste mediabeperking

Media in Hongarije protesteren nadat de nieuwe regering een nieuwe belasting op de inkomsten uit reclames in het leven heeft geroepen. Het is de zoveelste maatregel die de mediavrijheid inperkt, zeggen critici. Verschillende kranten en websites lieten als protest lege of zwarte pagina’s zien.

vrijdag 13 juni 2014 13:26

DeWereldMorgen.be

De partij van
president Viktor Orban, Fidesz, won de afgelopen verkiezingen met twee derde van de stemmen. Die overweldigende meerderheid brengt het Westen verder in verlegenheid.

President Orban heeft al vaak overhoop gelegen met de EU en mensenrechtengroepen, die hem beschuldigen van
het schenden van mensenrechten en inperken van vrije media. Nadat de president
in 2010 aan de macht was gekomen, nam hij snel een
omstreden mediawet aan. De wet kreeg zelfs van de EU kritiek, waar Hongarije sinds 2004 lid van is. De president werd gevraagd de wet aan te passen aan Europese standaarden.

Maart vorig jaar
liet Eurocommissaris Neelie Kroes in een toespraak weten dat Hongarije te
weinig had gedaan om de persvrijheid in het land de verbeteren. Inmiddels vreest de Europese
Commissie dat de premier zijn tweederde meerderheid in het parlement
misbruikt om de rechtsstaat uit te hollen. En nu is er dus een belasting uitgevonden op inkomsten uit reclames. Hongarije’s meest populaire tv zender, RTL Magyarorszag (een onderdeel van de Duitse RTL-groep), zal waarschijnlijk disproportioneel hard geraakt worden door de belasting.

Media

De maatregelen die
de persvrijheid inperken, zijn volgens mensenrechtenorganisaties legio. Zo werd
er 25 mei door de rechtbank in Hongarije bepaald dat webmasters verantwoordelijk
zijn voor alle reacties, blogs en andere teksten op hun website. Begin juni werd door
het hooggerechtshof bepaald dat nieuwszender ATV de mediawet schond door de
politieke partij Jobbik als extreem rechts te bestempelen. Aangezien de partij zichzelf niet als extreem rechts beschouwde, hadden de media het recht niet anders te oordelen, was de redenatie.

Online nieuwssite
Origo publiceerde een artikel over het verkeerd gebruik van geld door de
regering. Kort daarna werd hoofdredacteur Gergo Saling ontslagen. Als protest stapten de meeste medewerkers van Origo op. Van journalisten en medewerkers bij tv, radio en andere media die om
hun politieke mening en nieuwsberichten ontslagen worden, bereiken steeds meer berichten mensenrechtenorganisaties.

De EU zal de
ontwikkelingen in de gaten houden, maar grijpt vooralsnog niet direct in. Wel
lopen er onderzoeken en is in Boedapest een rapport over de situatie
verschenen bij het Centrum voor Media en Communicatiestudies.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!