Een auto staat niet langer symbool voor vrijheid, maar voor files en kosten die de pan uit swingen. (Illustratie: Nick Baelemans)
Nieuws, Economie, Milieu -

De auto: statussymbool van de lege portemonnee

Terwijl een auto vroeger een statussymbool was voor vrijheid en onafhankelijkheid, beslissen Miek, James en Milou dat ze geen auto of rijbewijs willen. Een maatschappelijke trend, waarover freelance journalist Luc Vanheerentals deze week een boek uitbrengt. "Een auto staat nu symbool voor files en hoge kosten", klinkt het.

zondag 4 mei 2014 20:35

Waar onze ouders trots met hun autosleutels voor hun auto poseerden
op hun achttiende verjaardag, beslissen jongeren nu meer dan ooit om het
leven te trotseren zonder rijbewijs. “Ik heb er absoluut geen behoefte
aan”, vertelt student Film Miek Thieren (19). “Voor mij staat een auto
niet langer symbool voor vrijheid, maar voor files en kosten die de pan
uit swingen. Je moet de verzekering betalen en die is voor jongeren
onbetaalbaar. Daar komt dan nog eens wegenbelasting en onderhoud bij. Om
nog maar te zwijgen over de brandstofprijzen die torenhoog zijn. Welke
jongere kan dat zonder de hulp van zijn ouders nu betalen?”

Naast
de hoge kosten zijn de lange files ook een struikelblok voor jongeren.
Voor Miek is het openbaar vervoer veel voordeliger. “Elke dag hoor je op
de radio dat er ellenlange files zijn. Een ongeval daar, een tunnel
versperd hier. Ik zou twee uur vroeger moeten opstaan om met de auto van
van Antwerpen naar Brussel te rijden. Voor 160 euro pendel ik een heel
jaar tussen Antwerpen en Brussel. Voor 35 euro heb ik een jaar lang een
fietsabonnement. Voor dat bedrag rij je geen heel jaar met de auto.”

Uitgaan met de fiets

Voor mensen die in de stad wonen, is het openbaar vervoer een mooi alternatief. Jongeren die op de boerenbuiten
wonen, hebben het minder getroffen. “Ik ben oorspronkelijk van Zande,
dicht bij Oostende, en daar is openbaar vervoer onbestaande’, zucht
Miek. “Als ik met mijn vrienden ergens naartoe wil, dan moet ik met de
fiets naar het dichtstbijzijnde busstation fietsen. Of mijn ouders brengen mij. Ik heb absoluut geen auto nodig om in de weekends eens een
pint te gaan pakken.”

Student journalistiek James Huys (21) beaamt
dat een rijbewijs voorlopig niet aanlokkelijk is. “Een groot nadeel
voor mij is dat je met de auto BOB moet zijn”, lacht hij. “Als ik met
vrienden een pintje wil gaan drinken, wil ik niet constant moeten
opletten wat ik drink. Nu ga ik met de fiets of met het openbaar
vervoer. Soms denk ik wel eens dat een rijbewijs makkelijker zou zijn,
maar het kostenplaatje weegt te zwaar door.”

Pendelen naar het werk

Als
student is het openbaar vervoer handig, maar wat als je gaat werken? Is
een rijbewijs dan niet noodzakelijk? Milou Verstappen (21) werkt als
dossierbeheerder Financiën bij de Vlaamse overheid in Brussel en woont
in Antwerpen: “Mijn werk is dicht bij het station, dus heb ik geen nood
aan een auto. Het zou mij te veel geld en vooral te veel tijd kosten om
op kantoor geraken”, vertelt Milou.

James en Miek zijn wel van
plan om in de toekomst hun rijbewijs te halen. “Ik wil toch een
rijbewijs in mijn bezit hebben voor als ik ga solliciteren”, vertelt
James. Ook Miek beseft dat een rijbewijs handig is als je je op de
arbeidsmarkt begeeft. “Al zijn mijn ouders voorlopig wel opgelucht dat
ik niet achter het stuur zit”, lacht hij.

Leven zonder auto

Op
woensdag 7 mei stelt Luc Vanheerentals het boek Leven Zonder Auto
voor. Het boek brengt het verhaal van meer dan honderd personen uit alle
lagen van de bevolking en van alle leeftijden die bewust zonder eigen
auto door het eigen leven gaan. Vanheerentals merkt op dat jongeren de
aankoop van een auto of het behalen van een rijbewijs uitstellen, omdat
ze geleerd hebben zich te verplaatsten zonder.

Vaak hebben
jongeren in een stad gestudeerd en hebben ze de gewoonte aangeleerd om
zich met de fiets of het openbaar vervoer te verplaatsen”, stelt
Vanheerentals vast. “Jongeren sparen echter liever wat langer en
investeren in een woning.” Dat is geen garantie voor een autoloos leven:
“De wagen kan later nog altijd volgen”, weet Vanheerentals.

Vanheerentals
merkt ook op dat de meeste mensen zonder auto wel in de stad leven.
“Mensen die bewust zonder auto door het leven gaan, passen hun
levenswijze aan en wonen ergens waar er veel openbaar vervoer is. Als
je in een bos woont, kan een auto wel eens noodzakelijk zijn. Mijn boek
sluit daarom af met tal van concrete tips hoe men zich efficiënt kan
verplaatsen zonder auto”, besluit Vanheerentals.

‘Leven zonder auto’ (296 blz.), Luc Vanheerentals, uitgeverij Casa Littera, 17,5 euro.

© 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Joy De Meulemeester, illustratie: Nick Baelemans

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!