Volgens wetenschapper stevenen we op een wereldwijde klimaatramp af met de wetten zoals die vandaag zijn. Overstromingen zoals afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk zullen dan geen uitzondering zijn. (Foto: opendemocracy / Adam Ramsay
Europa, Milieu, Samenleving, Politiek, België -

“Duurzaam klimaatbeleid kan 60.000 jobs opleveren”

Door te investeren in energie-innovaties, een slim elektriciteitsnet, hernieuwbare energie en milieuvriendelijk vervoer zou België maar liefst 60.000 banen kunnen scheppen. Met die boodschap van de campagne ‘Jobs4climate’ probeert de Klimaatcoalitie de klimaatuitdagingen wat hoger op de politieke agenda te krijgen.

donderdag 27 maart 2014 19:55
Spread the love

De klimaatcoalitie werkte eerder al mee aan bekende campagnes die
het spotlicht willen richten op de klimaatproblematiek, zoals
Sing for the climate in 2012. Met de verkiezingen in het
vooruitzicht, lanceert het collectief nu een campagne die focust op
de meerwaarde van een duurzaam milieubeleid voor de arbeidsmarkt. 

Onder de zeventig organisaties bevinden zich
11.11.11, Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu (BBL), maar ook de
vakbonden ACV en ABVV. Mathias Bienstman van BBL: “Er staan dit
jaar héél wat belangrijke klimaatafspraken op de agenda. Zo wordt
het Europese voorstel voor 2030 besproken en binnen de VN  is er
in New York een conferentie in september.”

Problemen klimaatverandering pijnlijk dichtbij

Volgens Bogdan Vanden Berghe, de directeur van 11.11.11, is
het klimaat geen toekomstig probleem, maar maakt het nu al dagelijks slachtoffers: “Jaarlijks sterven er 300.000 mensen aan de
gevolgen van de klimaatverandering. Maar liefst 98 procent daarvan
leeft in een ontwikkelingsland. Uit het
nieuwe IPCC-rapport
van de VN zal blijken dat ook voor het Westen
de gevolgen rampzalig zullen zijn.”

In dat rapport staat dat tegen het einde van de 21ste
eeuw de stijging van de temperatuur moet worden beperkt tot 2 graden.
Momenteel zijn we onderweg naar een gemiddelde stijging van 3,7
graden. Bogdan Vanden Berghe: “Klimaatbeleid leeft niet bij onze
politici, terwijl de mensen wel bezorgd zijn. Dat in 2012 380.000
mensen op straat kwamen zingen, toont duidelijk dat er een draagvlak
is, zeker nu de tijd echt begint te dringen.”

Investeringen in duurzame jobs: goed voor mens én
milieu

Klimaatvriendelijke investeringen kunnen meer dan 60.000 banen
scheppen. Dat kan door te investeren in energiezuinige huizen, zowel
bij nieuwbouw als bij renovatie.

België moet ook een tandje bijsteken op vlak van investeringen in
hernieuwbare energie. Om de afgesproken doelstelling in het kader van
Europa 2020 te halen, moet er elk jaar een groei zijn van 14,3
procent. Tot nu toe strandden we gemiddeld op 11 procent.

Een derde punt is vernieuwen van het bestaande elektriciteitsnet.
Nu gaat er nog te veel stroom verloren. Daarnaast moet er ook fors
worden geïnvesteerd in meer fietspaden. Volgens de klimaatcoalitie
is er nood aan 12.000 kilometer nieuwe infrastructuur. 

Ten slotte moet er fors worden geïnvesteerd in een beter
spoorwegennetwerk. ACV-voorzitter Marc Leemans vindt het niet kunnen
dat de NMBS ervan uitgaat dat het aantal passagiers in de komende
jaren trager zal stijgen dan daarvoor. Investeren in een beter
openbaar vervoer vermindert de druk op het wegennet en schept
bijkomende jobs.

Maken jobs klimaat aantrekkelijk?

Het ACV en het ABVV willen definitief komaf maken met de
tegenstelling tussen werkgelegenheid en klimaat. “Voor ons is al
jaren duidelijk dat globalisering, demografie en klimaat de grootste
uitdagingen zijn voor onze samenleving”, zegt Marc Leemans van het
ACV.

“Doorgaans is het klimaat geen populair thema om
mee uit te pakken, aangezien het vaak gaat over het opleggen van
beperkingen of het verplichten van dure investeringen. Deze campagne
wijst op de positieve effecten van investeringen in een duurzame
economie”, zegt Mathias Bienstman.

Per thema is er een
campagnefilmpje. De filmpjes – geregisseerd door Jan Matthys en met
Warre Borgmans als acteur – zijn te bekijken op de website
www.jobs4climate.be. De klimaatcoalitie sluit de campagne op 7 juni
af met een evenement in de Botanique in Brussel.

Campagnefilm ‘Zorg voor duizenden kilometers nieuwe fietspaden’

  

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!