Brug in De Schorre: functioneel of duur kunstwerk?
Nieuws, Politiek, Cultuur, België, Tomorrowland, De schorre, Arne Quinze, NICC -

Brug in De Schorre: functioneel of duur kunstwerk?

Is het nu een infrastructuurproject of een kunstwerk? Er bestaat veel onduidelijkheid over de nieuwe brug in domein De Schorre in Boom. Het Nieuwe Internationaal Cultureel Centrum (NICC) vraagt in een mail om verduidelijking, "Wij geloven niet dat de brug een functionele meerwaarde biedt voor De Schorre".

vrijdag 28 februari 2014 17:53
Spread the love

Het provinciaal recreatiedomein De Schorre in Boom krijgt een nieuwe brug, 537 meter lang, 160 ton hout en 750 ton metaal. In het midden komt een stalen beeld van 25 meter hoog. Maar dat was allemaal al geweten. Het NICC, een organisatie die de belangen van beeldende kunstenaars behartigt, stelt zich vragen bij de 2 miljoen euro die de Provincie Antwerpen bijdraagt aan het project.

Infrastructurele investering

Het NICC stuurde mails naar Luk Lemmens (N-VA), de eerste gedeputeerde van de provincie tevens gedeputeerde voor cultuur, en Bruno Peeters (N-VA), gedeputeerde voor ondermeer recreatie- en groendomeinen. Willem Migom verzorgt voor beiden de communicatie, “Dat wij in totaal twee miljoen euro aan ID&T overmaken is niet correct. Daar krijgen we namelijk de helft van terug over een periode van 10 jaar.”

Dan blijft er nog één miljoen over. “We spenderen één miljoen van het budget voor infrastructuurwerkzaamheden aan de bouw van de brug”, zegt Willem Migom, “dat geld gaat dus niet van ons budget voor cultuur af. Op termijn worden we volledig eigenaar van de brug, het artistieke krijgen we er dus eigenlijk bovenop.”

Mark Swysen is zelf kunstenaar en maakt ook deel uit van het NICC. Volgens hem is de brug geen noodzakelijke investering. “Oorspronkelijk zou de bestaande constructie worden gerenoveerd voor een bedrag dat maar een honderdste bedraagt van wat de provincie nu uitgeeft. Dat er dan plots een miljoen op tafel wordt gelegd lijkt me op zijn minst vreemd.”

Willem Migom vindt het een absurde bewering dat de brug geen functionele rol vervult. “Dat is absoluut niet waar, deze brug zorgt voor een verbetering van de noord-zuidverbinding die door het domein loopt. Het zorgt ook voor een vlottere doorstroom van bezoekers tijdens evenementen zoals Tomorrowland.”

“De bedragen die het NICC noemt zijn ook ronduit absurd”, zegt Migom. “We waren van plan een studie te laten uitvoeren van 100.000 euro. Toen kwam ID&T, de organisator van Tomorrowland, af met dit voorstel. We hebben het laten onderzoeken. Volgens onze eigen cijferdienst is die investering van één miljoen euro zeker verdedigbaar.”

Budget voor cultuur

Het geld komt dus niet uit de pot cultuur, “Dat zou ook niet gaan want die beeldende kunst is niet echt om over naar huis te schrijven”, zegt Swysen. Tot vorig jaar werd er jaarlijks voor 40.000 euro beeldende kunst aangekocht, maar voor zover wij weten is die geschrapt. Nu staan er nog enkele vage regeltjes over het bevorderen van dat en het promoten van dit.”

Dat het provinciale aankoopbudget van 40.000 euro geschrapt is, klopt maar half volgens Willem Migom. “Aangezien de provincie administratie zich momenteel op een tijdelijke locatie bevindt vanwege de afbraak van het provinciehuis, lijkt het ons onzinnig om in deze periode kunst te kopen en die rechtstreeks naar het depot te vervoeren.”

Josine De Roover, beleidsmedewerker bij het NICC, zegt dat het probleem veel breder is dan de brug of het kunstwerk van Arne Quinze. “Ik laat mij niet uit over de kwaliteit van het werk, er gaat gewoon te weinig geld naar de aankoop van erfgoed in héél Vlaanderen.”

Volgens Mark Swysen wordt er in Vlaanderen te weinig gedaan om erfgoed aan te kopen dat nu nog betaalbaar is. “Waarom eerst wachten tot de kunstenaar in kwestie wereldwijde faam heeft vergaard en de waarde van zijn werk is vertienvoudigd? Er zijn zo veel mogelijke manieren te bedenken waarop de overheid kan investeren in de werken van jonge kunstenaars die over 20 jaar misschien behoren tot ons nationaal erfgoed.”

Communicatiefout?

Als het niet om een cultuurinvestering gaat, is er misschien iets foutgelopen in de communicatie. In een artikel dat verscheen in Het Nieuwsblad (‘Arne Quinze zoekt 2 miljoen euro voor verjaardagbrug Tomorrowland’) staat namelijk het volgende te lezen:

De provincie Antwerpen stopt 1 miljoen euro in het kunstwerk. ‘Veel geld’, geeft Hilde Verhelst, persattaché van de provincie, toe. ‘Maar in verhouding valt dat mee, want het kunstwerk is natuurlijk veel meer waard. (Het Nieuwsblad 30.11.2013)’

Willem Migom vindt niet dat de provincie Antwerpen onduidelijk heeft gecommuniceerd. “Het is de perceptie die sommigen, zoals Kris Merckx (PVDA+), naar buiten hebben gebracht. Wij hebben altijd duidelijk laten verstaan dat we niet betalen voor het kunstproject van Arne Quinze. Onze bijdrage aan ID&T is voor de bouw van de brug. Het artistieke deel krijgen we erbij zonder er voor te betalen, een meerwaarde voor het hele domein.”

take down
the paywall
steun ons nu!