Een Argentijnse supermarkt (foto: Fabiana Frayssinet / IPS).
Nieuws, Economie, Argentinië, Inflatie, Consumentenstaking -

Argentijnen mobiliseren tegen escalerende prijzen

BUENOS AIRES - De prijzen in de Argentijnse winkels escaleren. Via het internet mobiliseren consumenten om te stoppen met kopen.

vrijdag 21 februari 2014 15:02

“Ik ben naar verscheidene zaken beginnen gaan om prijzen te vergelijken. De verschillen zijn enorm”, zegt psycholoog Ester Vallez. Voor een sleutel betaalde ze van de ene week op de andere 30 procent meer.

Via het internet en de media wordt gemobiliseerd om actie te voeren, om prijzen te vergelijken, om aan te klagen wie de prijzen verhoogt.

Consumentenstaking

Op 7 februari vond zelfs een consumentenstaking plaats. Er was via sociale media opgeroepen om 24 uur lang niets te kopen in supermarkten, elektrozaken en benzinestations. Meer dan 280.000 mensen onderschreven de oproep online. Van de resultaten in de winkels zelf zijn er exacte cijfers, maar veel zaken oogden opmerkelijk leger.

“De regering zou meer moeten controleren, er zou een manier moeten zijn om druk uit te oefenen”, zegt Javier Sequeira, onderhoudswerker in Buenos Aires. Met zijn loon kan hij de huur niet meer betalen. Hij denkt eraan met enkele buren samen goedkoper voedingsproducten aan te kopen op een groothandelsmarkt.

Volgens Sandra Collado, voorzitter van consumentenorganisatie Adelco zijn er wetten die consumenten beschermen, maar moeten die beter worden toegepast. En kleinere rechtszaken zouden gratis moeten worden zodat gedupeerde consumenten bij justitie terecht kunnen.

Devaluatie van de peso

Adelco deed niet mee met de consumentenstaking. Zo’n actie heeft alleen zin als ze tegen bepaalde producten of bedrijven gericht is, zegt Collado. Nu is het effect onduidelijk.

De prijzen zijn beginnen escaleren na de recente devaluatie van de peso, de grootste waardedaling van de Argentijnse munt sinds 2002. Vorig jaar was de officiële waarde van de peso ten opzichte van de dollar met 25 procent gedaald.

Volgens econoom Ernesto Mattos van het Centrum voor Onderzoek en Beheer van de Solidaire Economie is de devaluatie een excuus om de prijzen te verhogen, te speculeren en de waarde van de lonen uit te hollen. Van juni tot december hadden voedingsbedrijven hun prijzen al met 200 procent verhoogd, zegt hij.

Kloof tussen arm en rijk

De overheid zegt dat de inflatie vorig jaar 10,9 procent bedroeg, experts hebben het over 28,3 procent.

Volgens de Economische Commissie voor Latijns-Amerika en de Caraïben (Cepal), een VN-instantie, is Argentinië het land met de minste armoede in de regio (4,3 procent). Bovendien is het een van de landen waar de kloof tussen arm en rijk in de periode 2008-2012 het sterkst is verkleind.

De recente daling van de koopkracht dreigt dat teniet te doen.

“De daling van de ongelijkheid het laatste decennium is vooral het gevolg van de stijging van inkomsten die niet uit arbeid komen, zoals subsidies en andere steunmaatregelen, in de armste gezinnen, en niet uit de verbetering van de inkomens uit arbeid in die bevolkingslagen”, zegt Agustín Salvia van het onderzoekscentrum Gino Germani aan de Universiteit van Buenos Aires. De escalerende prijzen zullen de armoede en dus ook de ongelijkheid doen toenemen, zegt hij.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!