Prijsstijgingen openbaar vervoer blijven voor beroering zorgen in  Brazilië
Nieuws, Samenleving, Politiek, Brazilië, Openbaar vervoer, Burgemeester Eduardo Paes, Movimento Passe Livre, Wereldkampioenschap Voetbal 2014 -

Prijsstijgingen openbaar vervoer blijven voor beroering zorgen in Brazilië

Het WK voetbal dat aankomende zomer in Brazilië zal plaatsvinden wordt inmiddels ruim een half jaar overschaduwd door protesten. Hoewel de omvang van de betogingen aanzienlijk kleiner is geworden, vormt de prijs van het openbaar vervoer nog altijd een belangrijke bron van woede.

dinsdag 11 februari 2014 14:57
Spread the love

Een geplande prijsstijging van het openbaar vervoer die per 8 februari is ingegaan, leidde de afgelopen week tot gewelddadige confrontaties tussen betogers en de oproerpolitie in Rio de Janeiro. Wat op 7 februari aanvankelijk begon als een vreedzame protestmars van ongeveer 800 personen, liep volledig uit de hand toen de betogers bij het centraal station van Rio aankwamen.

Verschillende pendelaars die verstrikt raakten in de rellen vielen flauw door de inzet van traangas. Een cameraman liep tijdens de confrontatie een ernstige hoofdverwonding op, en werd enkele dagen later hersendood verklaard.

Armen kunnen tot wel 1/6 salaris kwijt raken aan Openbaar Vervoer

De prijsstijging van negen procent weegt zwaar op inwoners van Rio die moeten rondkomen van een minimuminkomen van 724 reais (220 euro) per maand. Als zij dagelijks met het openbaar vervoer (OV) moeten reizen, geven ze hier ongeveer een zesde van hun inkomen aan uit.

De Movimento Passe Livre (MPL), een van de krachten achter het protest van 7 februari, stelt bovendien dat pendelaars gemiddeld 47 minuten moeten reizen om hun werkplek te bereiken. De beweging heeft het doel om het openbaar vervoer gratis te maken. Doorgaans worden reizigers tijdens protestacties van de MPL aangemoedigd over de toegangspoortjes van het OV te springen.

Politici die voorstanders zijn van de prijsstijging, waaronder burgemeester Eduardo Paes, beweren dat deze nodig is om verhoogde operationele kosten en nieuwe investeringen te dekken. Tegelijkertijd eisen vier private busmaatschappijen een schadevergoeding ter waarde van ruim 60 miljoen euro van de stad Rio, omdat een geplande prijsverhoging van vorig jaar niet door kon gaan. Dit bedrag staat grofweg gelijk aan 72 miljoen ritten.  

Paes kondigde in december 2013 aan dat de geplande prijsverhoging voorgelegd zou worden aan een onafhankelijk administratieve rechtbank. Die moest vervolgens oordelen of deze wel eerlijk zou zijn. De busmaatschappijen weigerden echter hun financiële dossiers aan deze rechtbank over te dragen. Op basis van de beschikbare informatie werd er uiteindelijk geoordeeld dat een prijsstijging niet te rechtvaardigen viel.

Kwart geplande transportprojecten niet uitgevoerd of ingeperkt

In juni 2013 wisten massale protesten in meer dan tachtig Braziliaanse steden met succes geplande prijsverhogingen in het OV te blokkeren. Dit protest groeide uit tot een bredere beweging tegen corruptie en de excessieve bedragen die de Braziliaanse overheid uitgeeft aan prestigieuze evenementen.

Toen Brazilië zich naar voren schoof voor de organisatie van het WK in 2014, liet de Braziliaanse regering weten dit als een mogelijkheid te zullen gebruiken om de infrastructuur in het land te verbeteren. Er zou in aanloop naar het WK en de Olympische Spelen van 2016 maar liefst 400 miljard dollar worden uitgegeven aan de verbetering van wegen, OV en vliegvelden. Inmiddels zijn meer dan een kwart van de transportprojecten die zouden worden afgerond voor de start van het WK uitgesteld, afgelast of ingeperkt.

Er is inmiddels een afbeelding viral in omloop in de sociale media die het metrostelsel van Rio de Janeiro vergelijkt met dat van Sjanghai. Waar Sjanghai twintig jaar geleden nog helemaal geen metrostelsel had, heeft deze stad in de loop der jaren een fijnmazig OV-netwerk ontwikkeld. Wanneer men echter de plattegrond van het metrostelsel van Rio bekijkt, kan men enkel concluderen dat hier de afgelopen twintig jaar vrijwel niets aan is veranderd.

Hoewel de huidige protesten bij lange na niet de schaal van de massale betogingen in juni benaderen, toont de betoging van 7 februari aan dat de woede over gebrekkige en daarbovenop dure publieke voorzieningen nog lang niet bekoeld is.   

take down
the paywall
steun ons nu!