Nieuws, Cultuur, Recensie, Cd-recensie, Dum dum girls -

Luisterpost Dum Dum Girls ‘Too True’

De Amerikaanse band Dum Dum Girls levert op hun derde plaat ‘Too True’ excellente powerpop, met net dat tikkeltje meer.

dinsdag 28 januari 2014 10:30

Vrouwen worden in de pop- en rockmuziek nog al te vaak stiefmoederlijk behandeld. Dat bleek nog maar eens toen een lezer constateerde dat van de 200 covers die tot nu toe van zijn favoriete muziekblad Uncut (Engels topblad voor muziek) gepubliceerd waren, er slechts 5 vrouwen op de cover prijkten. Het zegt genoeg om eens verder te kijken dan het mannenclubje en vandaag brengt ons dat probleemloos bij Too True, de derde plaat van het Amerikaanse gezelschap rond zangeres/gitariste Kristin Welchez (alias Dee Dee Penny).

Caves brief

Too True werd door Welchez op één week geschreven in New York, met als voornaamste inspiratie de brief die Nick Cave naar MTV stuurde om uit te leggen waarom hij niet wenste genomineerd te worden voor hun awards. De scherpe brief vormde de vonk voor tien songs die samen horen, zonder dat er sprake was van een muzikaal of tekstueel thema. Veeleer is het zo dat Dum Dum Girls met een heleboel invloeden aan de slag ging en daaruit een fier, fel plaatje maakte. De gitaarecho’s uit het verleden vliegen je om de oren (Pretenders, The Jesus and Mary Chain, The Dream Syndicate, The Velvet Underground, Felt, Siouxsee & The Banshees, Wire…).

Revisie

Daarna stelde Welchez de songs echter aan een grondige revisie bloot. De basis daarvan bestond naast Bretons surrealistisch manifesto uit het lezen van dichters als Rainer Maria Rilke, Anais Nin, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Charles Baudelaire en Sylvia Plath. Dat werden meteen de thema’s die de songteksten beïnvloedden, getuige titels als ‘Rimbaud Eyes’. Dum Dum Girls mag dan op het eerste gezicht enthousiaste en ruisende powerpop, maken, toch graaft Too True een heel eind dieper.

Koen De Meester

Nu uit bij Sub Pop/Konkurrent

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!