We begrijpen de woede van staatssecretaris Crombez maar al te goed. Het is onvoorstelbaar dat Europa vindt dat de Belgische maatregelen tegen sociale dumping niet door de beugel kunnen. Want het is schrijnend om te zien hoe werknemers door illegale constructies in erbarmelijke omstandigheden werken en zo zorgen ze voor oneerlijke concurrentie.
Erbarmelijke arbeidsomstandigheden
Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die in hun cabine of een containers moeten slapen, zijn eerder regel dan uitzonderingen. Dat er eerst een ramp moet gebeuren voor iedereen wakker schiet, is verschrikkelijk. En dan nog. Sinds de brand in Wingene, waarbij twee Poolse chauffeurs om het leven kwamen, is er belachelijk weinig veranderd.
Slachtoffers
De strijd tegen het frauduleus gebruik van de A1-attesten kan alleen beslecht worden op Europees vlak. Slachtoffer van deze malafide praktijken zijn niet alleen de Belgische bedrijven en chauffeurs, maar evengoed de buitenlandse chauffeurs en hun families die zelfs in eigen land niet meer in orde zijn met hun sociale zekerheid en in eigen land de deur gewezen krijgen in de ziekenhuizen.
Postbusbedrijven
ACV-Transcom blijft ook ijveren voor een correcte toepassing van de wetgeving op de postbusbedrijven. Ook daarvoor zijn we afhankelijk van de ontoereikende controles van buitenlandse inspectiediensten. Dit vergt ook een ernstige aanpak van de Europese overheid en de aandacht van alle Europarlementairen die moeten toezien of de Commissie haar werk naar behoren uitvoert.
Jef Kerremans is communicatieverantwoordelijke bij ACV-Transcom