Fish & Run 2 toont de grenzen van de vrije markt
Crisis, Klimaat, Visserij, Vrije markt, -

Fish & Run 2 toont de grenzen van de vrije markt

maandag 11 november 2013 16:47
Spread the love

Sinds augustus werkt vzw Climaxi aan een tweede visserijfilm: Fish & Run 2. Twee jaar geleden maakten we een eerste film. Die ging vooral over overbevissing, zorgen om het klimaat en de leefbaarheid van de visserijsector. Met de visbestanden gaat het tegenwoordig, althans in de Noordzee, wat beter. “Opletten toch dat we het vet niet van de soep scheppen en onszelf weer in de problemen storten” zegt Jan Seys (Vlaams Instituut voor de Zee). We spraken met de Vlaamse Visveiling, met reders, actiecomités, vissers, handelaars, de voorzitter van de Nordseachefs enz… We trokken naar Sicilië om te kijken of dit een universeel verhaal is. We bekeken experimenten met duurzame sleepnetten op het onderzoeksschip Simon Stevin. 

Als er niets verandert, ben ik tegen het einde van het jaar failliet. We mogen al blij zijn met een halve euro per kilo pladijs én nochtans: in de handel blijven de prijzen hetzelfde‘ zegt reder Steve Savels ons. Anderen hebben er het bijltje al bij neer gelegd. “Dat beslissen de groten op de markt‘, zegt handelaar Romeo Rau,  “de Belgische markt komt daar nauwelijks aan te pas“. Het lijkt er op of de Vlaamse visserijsector is onder zijn minimumgrens aan het gaan. “De laatste veldslag” zegt Flor Vandekerkchove (Het Vrije Visserijblad). In Oostende zit de sector zichtbaar in crisis. De Baelskaai transformeert van visserswijk naar immobiliënproject en de vismijn staat er bijna leeg bij. “Het stadsbestuur van Oostende is niet geïnteresseerd in visserij” zegt Wouter De Vriendt (parlementslid GROEN). “Niks van aan, we bouwen net een nieuwe vismijn” antwoordt Jean Vandecasteele (SP.a-burgemeester).

Stoten we op de grenzen van de vrije markt? In elk geval kan je je afvragen of die markt wel vrij is? Het is niet de Belgische consument die de prijs van de vis bepaalt, maar de Zuid-Europese markten én Nederlandse verwerkingsbedrijven. “Die zijn overgeschakeld op pangasius toen de pladijsbestanden aan het slinken waren” zegt Emiel Broeckaert (Rederscentrale). De Belgen eten immers nauwelijks Belgische vis. De grote spelers spelen voor zichzelf: ze drukken de prijs en maken daar afspraken rond. Supermarkten stichten ‘duurzame labels’ die nauwelijks doorzichtig zijn en haken af wanneer we vragen om het voor de camera te komen uitleggen. En hoe zit het met het Zuiden in gans dit verhaal? En met onze voedselketen en zijn veiligheid? Wat zijn mogelijke alternatieven?

We zoeken tot de laatste moment (we filmen nog aan zee op 11 en 12 november) naar het antwoord en presenteren onze nieuwe documentaire rond visserij aan het publiek tijdens de Week van de Smaak in november: op vrijdag 22 november om 20 uur in Zaal Vuurtoren Thomas Van Loostraat 32 Oostende, op zaterdag 23 november om 20 uur in vzw ‘t Uilekot te Herzele en op zondag 24 november om 15 uur in Cultuur-centrum City Valkestraat 18 Nieuwpoort. Op donderdag 28 november bij Victoria Deluxe in Genten op vrijdag 29 november in Het Visserijmuseum te Brighton (UK)

Bekijk de trailer op: http://www.youtube.com/watch?v=uJfZuN-nxJ4&list=UURLvwt1DY-XQl9k82AoTPSQ

take down
the paywall
steun ons nu!