Wegbezuinigde publieke omroep Valencia opent aanval op politiek
Nieuws, Europa, Televisie, Censuur, Openbare omroep, Spanje, Valencia, RTVV -

Wegbezuinigde publieke omroep Valencia opent aanval op politiek

Nu het bestuur van de Spaanse autonome regio Valencia heeft besloten de publieke omroep RTVV te sluiten, hangen de medewerkers de vuile was buiten. De journalisten zouden al jaren gedwongen zijn als spreekbuis van de regionale overheid op te treden.

vrijdag 8 november 2013 14:30
Spread the love

Begin november werd bekend dat de omroep RTVV moet sluiten omdat hij volgens het regionale bestuur niet langer financieel levensvatbaar zou zijn. RTVV is de eerste Spaanse publieke omroep die door de economische crisis de nek wordt omgedraaid. 

De sluiting van RTVV werd onvermijdelijk nadat de rechter had besloten dat het ontslag van duizend medewerkers onrechtmatig was. Het opnieuw aannemen van dit personeel zou 40 miljoen euro aan publieke gelden kosten, terwijl de regio Valencia gebukt gaat onder hoge schulden.

De beslissing van de rechter volgde vlak nadat de omroep had besloten een groot deel van zijn programmering te privatiseren. 

Komst paus belangrijker dan metroramp met 43 slachtoffers

Onderdeel van RTVV is het televisiestation Canal 9, dat erom bekend staat kritiekloos de boodschap van de regionale autoriteiten te vertolken. Het station kwam onder vuur te liggen nadat het er niet in slaagde een fatsoenlijk verslag uit te brengen van een metroramp in Valencia, die op 3 juli 2006 43 dodelijke slachtoffers eiste.

Op het tijdstip dat de ramp plaatsvond, koos Canal 9 ervoor om zijn programmering niet te onderbreken. Een speciale reportage over het bezoek van de paus aan Valencia had voorrang.

Op woensdag 6 november 2013 besloten de journalisten van Canal 9 zich in de uitzending te verontschuldigen tegenover de nabestaanden van de slachtoffers van de metroramp. In een uitgebreide reportage over de sluiting van RTVV eisten verschillende geïnterviewden het aftreden van de politici die verantwoordelijk waren voor deze beslissing.

Het bestuur van Canal 9 bleef gedurende de uitzending in de bestuurskamer zitten, terwijl de medewerkers de vrije hand kregen in de invulling van de reportage. Inmiddels heeft het hoofd van de omroep RTVV, Rosa Vidal, ontslag genomen wegens een “gebrek aan vertrouwen” in de regionale regering. 

De reportage ‘De strategie van de stilte’, over de berichtgeving van Canal 9 naar aanleiding van de metroramp van 3 juli 2006 (met Engelstalige ondertiteling).

Woord ‘bezuinigingen’ mocht niet worden genoemd

Daarnaast haalde Canal 9-journaliste Iolanda Mármol via Twitter uit naar de regionale overheid van Valencia, omdat zij sinds 1995 de media zou censureren. Volgens Marmol mochten journalisten en presentatoren bij RTVV geen kritiek uiten op de heersende Partido Popular (PP): “Wanneer wij schreven over een ‘grandioos falen’ werd dit gewijzigd in een ‘klein succes’”. Ook mocht het woord ‘bezuinigingen’ niet genoemd worden in uitzendingen.

Bovendien zouden journalisten ervan weerhouden zijn om statements en plannen van de politieke opponenten van de Partido Popular op te nemen in hun berichtgeving. Zo mocht Mármol geen verslag uitbrengen over de introductie van een kinderbijslag voor nieuwe ouders door voormalig socialistisch premier Zapatero.

De rebellie van de journalisten stuitte op enige kritiek van de auteur Mariola Cubells, die een boek publiceerde over Spaanse televisie. Volgens Cubells komen de journalisten van RTVV enkel in verzet omdat hun eigen banen op de tocht staan en klonk er geen enkel protest tijdens eerdere ontslaggolven. 

take down
the paywall
steun ons nu!