(foto LBC)
Interview, Nieuws, Economie, Samenleving, België, Vakbonden, Arbeidsvoorwaarden, Callcenters, Loonvoorwaarden -

Actieweek voor betere loon-en werkomstandigheden in de callcenters

Onder de slogan "Haal je loon uit de koelkast" voeren de socialistische en christelijke bediendenvakbonden voor het vijfde jaar op rij actie om aandacht te vragen voor de loon- en arbeidsvoorwaarden in callcenters. Dit jaar staan de lonen centraal in de actieweek. Het startschot werd dinsdag gegeven met een bezoek aan het callcenter B-connected.

woensdag 23 oktober 2013 00:15

Moordende concurrentie 

B-connected staat volgens de vakbonden symbool voor de problemen binnen de callcenters. “B-connected heeft geen syndicale vertegenwoordiging waardoor elke vorm van onderhandeling over loon-en arbeidsvoorwaarden onmogelijk is”, zucht Robert Veekman secretaris van de christelijke bediendenvakbond LBC-NVK. “We klagen al jaren de moordende concurrentie aan in de sector die een enorme druk geeft op de loon- en werkomstandigheden in de callcenters.  De sector is zichzelf aan het kapot concurreren doordat  klanten voor hun projecten voortdurend op zoek gaan naar de goedkoopste callcenter.”

Naast de lage lonen zijn er volgens Veekman ook regelmatig klachten over de werkomstandigheden: “We horen vooral klachten over stress, hoge werkdruk en onregelmatige uurroosters. Zo wordt in veel bedrijven de weekplanning pas laat meegedeeld. Een nieuw fenomeen zijn de splitshiften. Werknemers die ‘s morgens enkele uren moeten doen en ‘s avonds laat nog eens enkele uren. Daarnaast is er ook het volume telefoontjes die ze moeten afhandelen. Callcenterwerknemers die verkopen zitten vaak ook nog opgescheept met een bonussysteem waarbij een deel van het loon afhankelijk is van de verkoop.  Dat geeft een enorme stress. We zien dat dit bonussysteem in opmars is”, aldus Veekman.

Outsource dreiging

Daarnaast is er volgens Veekman ook een constante dreiging van outsourcing naar lageloonlanden:“We zien projecten vaak verdwijnen naar de Balkanlanden, Marokko en Tunesië. Daarom hebben we het internationaal netwerk UNI, (de internationale organisatie die alle bediendebondenwereldwijd groepeert)  opgericht en voeren we internationale campagne. In dat netwerk zijn o.a. ook vakbonden aangesloten uit deze lageloonlanden.” 

“Er is sowieso al de loonstop die ons is opgelegd door de regering. Maar in de callcenters wordt er een verschrikkelijke flexibiliteit gevraagd met avond-, nacht- en weekendwerk.  We vinden dat er voor die flexibiliteit toch wel een betere compensatie tegenovergesteld moet worden.” 

Compensatie flexibiliteit

“In de bedrijven waar we geen syndicale vertegenwoordiging hebben weten we niet onder welke voorwaarden de werknemers er ‘s avonds en in het weekend werken”, vertelt Veekman. “We ontdekken het pas als er klachten binnenkomen.  Veel bedrijven maken ook gebruik van tijdelijke arbeidskrachten en het verloop is er heel hoog waardoor het moeilijk is om de mensen in die bedrijven te organiseren.” 

“We stellen vast dat compensaties voor weekend- en avondwerk vaak wel afhankelijk is van de aanwezigheid van sociaal overleg in het bedrijf. In callcenters met een syndicale vertegenwoordiging  slagen we er vaker in om via overleg afspraken te maken binnen het bedrijf. Ook al zijn het vaak harde onderhandelingen met weinig marge”, aldus Veekman 

Negatieve spiraal counteren

“We vragen minimale afspraken op sectorniveau voor alle onderneming rond bijvoorbeeld de weekplanning, de samenstelling van het loon en avond-, nacht- en weekendvergoedingen. Vandaag zitten we met de willekeur van het bedrijf. En het is ook afhankelijk van de strijdbaarheid van de werknemers om zich in het bedrijf te organiseren.  Veel van die bedrijven zijn bijvoorbeeld gegroepeerd onder contactcenters.be. We willen graag met hen afspraken maken om die neerwaartse spiraal te counteren.”

Campagneweek

“We willen met onze campagneweek, naast aandacht vragen voor de werkomstandigheden, ook de werknemers zelf bereiken van de bedrijven zonder syndicale delegatie. We passeren daarom een hele week langs verschillende grote callcenters om informatieflyers uit te delen aan de werknemers.” 

“Ook op internationaal niveau willen we met het netwerk (UNI) zoveel mogelijk landen bereiken. Elk jaar sluiten er meer landen aan. Binnen het netwerk wisselen we vooral informatie uit en zoeken we naar manieren om de arbeidsomstandigheden te optimaliseren. Zo proberen we onder de vleugels van de wereldvakbond afspraken te maken. Het is een heel traag proces maar je moet ergens beginnen. Vandaar onze jaarlijkse actie”, besluit Veekman.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!