Voedselverspilling (foto: Flickr Creative Commons).
Nieuws, Europa, Economie, Milieu, Oivo, Voedselverspilling, Wereldvoedselprobleem, Wereldvoedseldag, Handel in voedingsproducten, Tesco -

Voedselverspilling is doodzonde, letterlijk

De Britse supermarkt Tesco maakte op 21 oktober bekend dat het merendeel van de voorverpakte salade en de helt van het brood van de keten worden weggegooid. In de periode 2010-2012 waren er wereldwijd 868 miljoen mensen die leden aan ondervoeding, voornamelijk in Afrika en Azië. De hoeveelheid voedsel die jaarlijks in Europa verloren gaat, is genoeg om de voedseltekorten van deze mensen 3 tot 7 keer aan te vullen.

maandag 21 oktober 2013 16:00

Nog wat cijfertjes: als voedselverspilling in de wereld met 50 procent gereduceerd wordt, komt een hoeveelheid land ter grote van Australië vrij voor andere bestemmingen dan landbouw. De kap van bossen in bijvoorbeeld Zuid-Amerika hangt direct samen met de productie van gewassen en het creëren van ruimte voor veehouderijen.

Voedselverspilling kost niet alleen bomen en levens, ook geld: in Europa gemiddeld 175 euro per persoon per jaar. Aangezien consumenten verantwoordelijk zijn voor slechts een deel van de totale verliezen, zijn de totale kosten over de volledige voedselketen nog groter.

Deze cijfers komen uit een nieuw rapport van OIVO (Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties), getiteld Supermarkten en Voedselverspilling, dat op 17 oktober verscheen.

Service en promotie kunnen voedselverspilling in de hand werken

Voedselverspilling vindt plaats tijdens de productie, het vervoer en bij de consument thuis, maar supermarkten spelen misschien wel de belangrijkste rol in deze keten. Voor deze studie heeft het OIVO interviews gehouden met vertegenwoordigers van acht supermarkten, waaronder Carrefour, Colruyt en Delhaize, die in België een gezamenlijk marktaandeel hebben van ongeveer 80 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten goed zijn in voorraadbeheer, maar promoties en externe factoren zoals het weer maken het moeilijk vooraf te bepalen hoeveel vraag er naar bepaalde producten zal zijn.

Daarnaast willen supermarkten graag goede service bieden. Daarom bieden ze ’s avonds nog enkele soorten vers brood aan voor late klanten. Wordt het verse brood niet diezelfde dag verkocht, dan wordt het weggegooid, gebruikt als veevoer of op een andere manier verwerkt.

Voedselbanken en restfracties

Supermarkten gaan zeer verschillend om met producten die niet meer aan de klant worden verkocht. Bij de meeste geïnterviewde supermarkten wordt samengewerkt met voedselbanken.

Sommige supermarkten, zoals Colruyt en Cora, halen verse producten zelfs enkele dagen voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum uit de schappen om ze vervolgens te verstrekken aan voedselbanken. Restfracties worden tot veevoer verwerkt of weggegooid.

Verspilling thuis

Huishoudens verspillen relatief meer voedsel dan supermarkten, maar ook daar hebben supermarkten invloed op. Met aantrekkelijke aanbiedingen worden consumenten gestimuleerd om grotere aantallen producten te kopen dan ze eigenlijk nodig hebben.

Een aanbieding waarbij twee stokbroden voor de prijs van één worden verkocht, is bijna een garantie voor voedselverspilling bij de consument thuis. Uit het onderzoek van OIVO blijkt dat supermarkten daar geen rekening mee houden en ‘2 voor de prijs van 1’-promoties ook toepassen op heel bederfelijke producten.

Voedselverspilling creatief voorkomen

Grote supermarktketens zetten vooral in op goede procedures, slimme systemen en partnerschappen met voedselbanken om verspilling te voorkomen. Kleinere winkels proberen op creatieve wijze met onverkoopbare producten om te springen.

Biologische supermarkt Origin’O, bijvoorbeeld, hergebruikt onverkochte producten voor het bereiden van kant-en-klare gerechten en verkoopt die gerechten ook in de eigen winkel.

Schokkende cijfers van Tesco

Na het bekendmaken van de verspillingscijfers heeft Tesco in Groot-Brittannië straffe maatregelen aangekondigd om het weggooien van voedsel tegen te gaan. Tesco maakte bekend dat 68 procent van de voorverpakte salades weggegooid wordt, waarvan 35 procent bij klanten thuis.

Tesco stopt daarom met volumepromoties op de salade. Bovendien gaat de keten de verpakkingen van groente en fruit kleiner maken en de houdbaarheidsdatum niet meer vermelden. 

Tesco’s commercieel directeur Matt Simister zei tegen The Guardian: “We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om voedselverspilling aan te pakken en er is geen snelle oplossing om een einde aan het probleem te maken. Kleine veranderingen, zoals groenten en fruit thuis op de juiste manier bewaren, kunnen een groot verschil maken.”

“Britse families gooien jaarlijks voor zo’n 700 Britse pond aan eten weg. We willen hen helpen dat geld in hun zakken te houden, in plaats van in de prullenbak te gooien.”

Europese Commissie wil voedselverliezen halveren

Volgens de Europese Commissie moeten de voedselverliezen in 2020 gehalveerd zijn ten opzichte van 2011 en moeten er 20 procent minder hulpbronnen nog nodig zijn voor voedselproductie. Dit stelt alle actoren in de voedselketen, supermarkten inclusief, voor een enorme taak.

Vlaanderen heeft zich aangesloten bij de doelstellingen van de Europese Commissie. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft voor scholen, bedrijven en huishoudens afzonderlijke reductiedoelen gesteld. In Brusselse huishoudens moet in 2020 5 kg minder voedsel per persoon per jaar worden verspild dan in 2010: dat is een afname van ongeveer 33 procent.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!