Waarom de school van Natan? “Natan is een naam die je kan uitspreken in verschillende talen. Daar hechten wij veel belang aan”, verklaart medeoprichter en directeur Jan De Roo.
Hoe het begon
Jan De Roo startte samen met afgevaardigd bestuurder Tim Devolder de school van Natan op. “We vinden dat kinderen die bijzondere talenten hebben een kans verdienen. Te vaak worden kinderen van een andere afkomst ook naar de achtergrond verwezen.”
“Kinderen met Turkse of Marokkaanse roots worden vanaf het lager onderwijs al in een soort van b-stroom gezet”, aldus De Roo. “Kinderen met bijvoorbeeld een sportieve aanleg of talent voor muziek moeten na school nog eens extra uren vrijmaken. Of ze moeten tijdens de schooluren oefenen, maar daar doen veel scholen moeilijk over.”
“Wij willen die kinderen een plaats geven. Dat wil zeggen dat ook kinderen uit de buurt zich hier moeten kunnen ontplooien. Die mix van mensen moet elkaar motiveren en stimuleren.”
Stichting De Academie is een stichting van scholen die zich al vier jaar lang bezighoudt met projecten met het oog op een betere samenleving. Die projecten gaan van workshops tot evenementen rond muziek en dans.
Eind mei 2013 kwam het project ‘de Natanschool’, dat al enkele jaren in de hoofden van Devolder en De Roo speelde, in een stroomversnelling terecht. “Toen we een gebouw hadden, moesten we ervoor gaan”, zegt De Roo.
Enthousiaste mix
Als muggen rond een lamp zwermen de kinderen om ons heen als we binnenkomen met een fotocamera, geluidsrecordertje en notitieboekje. “Komen wij in de krant?”, roepen ze uitgelaten. Niet te verlegen om op de foto te gaan, laten ze zich van hun beste kant zien.
Het beroep journalist intrigeert hen wel. Vol verbazing stellen ze ons vragen en draaien zo de rollen dus even om. Het is duidelijk: aan enthousiasme bij de 79 leerlingen van de Natanschool geen gebrek.
In een hoekje onder de trap geeft een zorgjuf les Nederlands aan enkele kinderen die de taal nog niet zo goed beheersen. Zoals wel vaker in de stad heeft ook de Natanschool een gezonde culturele mix. “Verschillende culturen, verschillende talenten”, licht schooldirecteur De Roo toe.
In de namiddag volgt er een kookworkshop. Onder begeleiding van twee chefs en enkele leerkrachten maken de kinderen broccolitaartjes, appelsoep, Thaise wok en yoghurtmousse met mandarijn.
“Ooit zullen ze toch voor zichzelf of voor hun gezin moeten leren koken”, zegt een van de chefs. “Waarom het nu dan al niet aanleren?” Deze school bereidt kinderen voor op later. “We leren kinderen zich ondernemend gedragen. Dat is iets anders dan ondernemen in de economische zin. We willen dat kinderen niet slaafs volgen, maar dingen uit zichzelf doen zonder dat we ernaar vragen”, aldus De Roo.
Kinderziektes
Een school die in een paar maanden is opgericht, kan nog niet perfect zijn. Zo is er bijvoorbeeld nog altijd geen echt klaslokaal voor de zorgklas en hebben sommige lokalen nog een likje verf nodig. Voor speeltijden zijn de leerkrachten aangewezen op het nabijgelegen Park Spoor Noord. Het is moeilijk om daar alle kinderen in het oog te houden. Het personeel heeft nog geen apart toilet en er zijn geen kinderlavabo’s.
Een aantal aandachtspuntjes voor de directie die al plannen voor uitbreiding heeft klaarliggen. “Concreet hopen wij volgend schooljaar hier in Antwerpen een middelbare school op te starten. Daarnaast willen we ook in Gent en Brussel een basisschool en middelbaar Natanonderwijs”, zegt De Roo ambitieus.
© 2013 – C.H.I.P.S. StampMedia