Voor onze portemonnee, sociale contacten en het milieu zou het goed zijn om meer te delen in plaats van te kopen. Vaak is reparatie echter duurder dan nieuwkoop. En hoe vind je mensen om bijvoorbeeld een auto mee te delen?
Tijdens de Autovrije Zondag op 22 september vond in Gent het Deelfeest plaats, met de derde editie van de Autodeelsalon. Nieuwe (online) initiatieven om delen en repareren gemakkelijker te maken presenteerden zichzelf.
Deeleconomie
Je kunt je bank delen met reizigers (CouchSurfing), die kapotte spijkerbroek laten repareren door een vrijwilliger en meteen even over zijn/haar schouder meekijken zodat je leert hoe je het zelf kunt doen (Repair Café) of je auto delen met buurtgenoten. Al deze initiatieven vallen onder de noemer Deeleconomie.
Consuminderen is socialimeren
De Britse economiestudent Mark Boyle leefde bij wijze van experiment twee jaar zonder geld. In zijn boek The Moneyless Manifesto (online beschikbaar, gratis uiteraard) beschrijft hij hoe geld als ruilmiddel de sociale component uit transacties haalt.
Door iemand te betalen voor een product of dienst koop je verder sociaal contact in de meeste gevallen af. Ik heb de kapster betaald voor mijn knipbeurt, dus hoef ik daarna niet voor haar klaar te staan of met haar te socializen. Delen en ruilen brengt de sociale interactie weer terug.
Grijs gebied
Delen valt nu nog vaak in een grijs gebied en het groeiende aantal autodeelclubs roept de politiek op om met proactieve wetgeving te komen om het delen te stimuleren.
Volgens Freya Van Den Bossche, Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, moet de overheid vooral een faciliterende rol op zich nemen: “De overheid moet mensen die actief aan de deeleconomie deelnemen bescheiden bedanken, bijvoorbeeld door autodeelproject Autopia te steunen. Het streefdoel is om in samenwerking met Autopia in 11 centrumsteden 40 nieuwe autodeelgroepen op te starten tegen februari 2014.”
“Deze professionele platforms die hun activiteiten juridisch goed uitgewerkt hebben moeten het delen van auto’s gemakkelijker maken. Delen van auto’s en andere spullen bevordert de sociale cohesie in buurten en dat moet aangemoedigd worden.”
Minder korte afstanden met de auto
Bij autodelen maken meerdere personen om de beurt gebruik van één of meerdere auto’s. Deelnemers reserveren een auto wanneer ze die nodig hebben. Soms gaat het initiatief uit van particulieren, bijvoorbeeld buurtgenoten of woongroepen. Daarnaast zijn er commerciële autodeelaanbieders zoals Cambio, waar mensen een lidmaatschap of aandeel in een auto kunnen kopen.
Filip Watteeuw, Gentse Schepen van Mobiliteit, opende het Deelfeest: “In de praktijk blijkt dat tien huishoudens één auto kunnen delen. Dat betekent negen auto’s minder, minder Co2-uitstoot, minder parkeerplaatsen. De stad Gent zou daarmee 500.000 vierkante meter aan parkeerruimte kunnen uitsparen.”
“Als je auto toch al voor de deur staat, kies je die ook gemakkelijker als vervoermiddel voor een korte afstand. Bij autodelen moet je meer plannen en neem je eerder de fiets of het openbaar vervoer voor een kort stukje. Om autodelen te stimuleren zal er dus ook geïnvesteerd moeten worden in openbaar vervoer en deelfietsen.”
Gent wil het autodelen bevorderen, bijvoorbeeld door het lidmaatschap van een autodeelclub deels te vergoeden en door speciale parkeerkaarten voor autodelers te introduceren.
Een lijst van 170 deel- en ruilinitiatieven in Vlaanderen is te vinden op de website Gedeeld:Door.