Vakbondsleiders van links naar rechts Joris Kerkhofs ACV-Transcom, Marc Loridan BTB-ABVV en Erik Quisthoudt ACLVB (foto dewereldmorgen/Keltoum Belorf) Links
Nieuws, Economie, Politiek, België, Antwerpen, Sociaal conflict, Marc Van Peel, Antwerpse haven, Fernand Huts, Havenvakbonden -

Havenvakbonden versus Fernand Huts

De drie grote vakbonden van de Antwerpse haven organiseerden dinsdag 17 september een persconferentie om de 'saga Huts' uit te klaren. Ze zijn niet te spreken over zijn mediaoptreden. “Door zijn uitlatingen die meer op chantagepraktijken lijken, wou hij duidelijk de publieke opinie op zijn hand krijgen, waarvan het merendeel niet eens op de hoogte is van de inhoud van dit dossier”.

dinsdag 17 september 2013 15:50
Spread the love

Het conflict

Waar het echt om gaat is dat Fernand Huts zich al jaren niet wil houden aan de Wet op de havenarbeid (de ‘Wet-Major’[1]). Zo laat hij in zijn herverpakkingsbedrijf Logisport, onderdeel van de Katoennatiegroep, werknemers werken met een bediendenstatuut in plaats van met het statuut van logistieke havenarbeider. De arbeidsinspectie heeft hem verschillende keren op de vingers getikt wegens overtreding van de sociale wetten in de haven. Afgelopen juli is het tot een sociaal conflict gekomen nadat hij inspectie weigerde. 

Huts dreigde eerst met individuele schadeclaims van 16.000 euro om ze nadien in te trekken en in te stemmen met inspectie en onderhandelingen met de havenvakbonden in september. Net voor de afgesproken datum voor overleg stapte Huts afgelopen week echter naar de media. Hij dreigde zijn investeringen in de Antwerpse haven stop te zetten. Volgens Huts is het havenstatuut rigide en duur want in zijn magazijn wordt toch geen havenarbeid verricht. Hij maakte in de media de karikatuur van de dokwerker die bh’s moet verpakken.

Nog flexibeler 

Volgens de vakbonden liegt Huts, want in de haven is er niet enkel het bekende statuut van dokwerker. Er is ook al meer dan tien jaar een nieuw statuut bijgekomen, dat van logistieke havenarbeider. Dit is een specifiek statuut voor werknemers die zoals bij Logisport goederen herverpakken. Hun loon bedraagt 66 procent van het loon van de algemene havenarbeiders en is even hoog als het loon van een logistieke arbeider buiten de haven. 

Er zijn al meer dan 1.000 arbeiders in de haven die dit logistiek statuut hebben. De vakbonden haalden een aantal voorbeelden van bedrijven aan die reeds jaren met dit logistiek statuut werken. Zo doen de arbeiders van bijvoorbeeld het bedrijf Yusen Logistics en het bedrijf D’entresangle (dat vleeswaren herverpakt en etiketteert) hetzelfde werk als bij Logisport, onder het statuut van logistieke havenarbeider. “Zulke bedrijven zijn de jarenlange fratsen van Huts ook wel beu, het is voor hen oneerlijke concurrentie,” aldus Marc Loridan van de socialistische vakbond ABVV.

“Wat meneer Huts vergat te melden in zijn mediaoptreden vorige week”, vervolgt Loridan, “is dat hij bij Logisport werkt met 42 procent interimarbeiders, terwijl men volgens het havenstatuut maximum 15 procent interims mag inzetten”. “Dus het gaat hem ook vooral om de superflexibiliteit die hij in de haven wil invoeren en de mogelijkheid om mensen op straat te zetten wanneer hij maar wil. In 2012 was er bij Logisport een personeelsverloop van 24 procent. Een pittig detail hierbij is dat Huts onlangs zelfs zijn mensen heeft ontslagen die initieel voor Logisport mee aan de onderhandelingstafel zaten”, zegt Loridan. 

Ramkoers

Huts kiest volgens de vakbond blijkbaar voor de ramkoers en zoekt daarbij bondgenoten bij o.a. VOKA en Dewever. Zijn gedrag kan volgens de vakbonden ook mogelijk gekaderd worden in de aanloop naar de geplande sociale dialoog met de verschillende havens en minister Monica De Coninck over de hervormingen van het havenstatuut rond o.a. veiligheid, instroom en vorming. “Maar dat is niet onze manier van sociaal overleg”, klinkt het. 

Huts mag volgens de laatste inspectie in ieder geval niet langer werken met bedienden, maar moet zoals zijn collega-werkgevers logistieke havenarbeiders inzetten. Dit betekent niet dat hij zijn huidige werknemers op straat moet zetten. Hij moet ze gewoon regulariseren onder het afgesproken statuut. 

Deadline en actie

Op de vraag of ze de dreigementen van Huts om te verhuizen serieus nemen antwoordde Loridan dat de vakbonden en zelfs havenschepen Marc Van Peel nog geen weet hebben van uitbreidingsplannen van Huts. Als die er zijn willen ze er best over aan tafel zitten. Ze zouden het enorm betreuren mochten die eventuele uitbreiding niet in Antwerpen gebeuren.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront nodigt Huts uit voor onderhandelingen, die normaal voorzien zijn in september. Of er nog acties zullen komen hangt af van de situatie. “Onze deadline van eind oktober blijft gelden”, luidde het.

Voetnoten

  • [1]Louis Major was algemeen secretaris van het ABVV (1952-1968) en minister van arbeid (1968-1973). De wet op de havenarbeid wordt nog steeds naar hem genoemd.

take down
the paywall
steun ons nu!