Alles voor Google en Facebook, kruimels voor de kranten
Nieuws, Crisis in de media, Krantencrisis -

Alles voor Google en Facebook, kruimels voor de kranten

Twee bedrijven - Google en Facebook - halen meer dan twee derde van alle reclame-inkomsten op het mobiele internet binnen. De kranten staan er bij en kijken er naar.

donderdag 29 augustus 2013 17:25
Spread the love

In 2006 ging wereldwijd nog een kleine dertig procent van alle reclamebestedingen naar de kranten. Het internet was toen goed voor 6,9 procent. In 2012 heeft het internet de kranten al bijgebeend op vlak van reclame-inkomsten. Ze komen nu aan elk 18 procent. Verwacht wordt dat het aandeel van het internet zal blijven stijgen ten nadele van het aandeel van de kranten.

Geen probleem, zal u denken, want de kranten zitten ook steeds meer op het internet en dus is er sprake van een verschuiving van inkomsten. Wat de kranten verliezen in hun papieren exemplaren, halen ze op via hun app’s en hun digitale edities.

Daar wringt het schoentje. Op het internet botsen de kranten op twee gigantische spelers. Google en Facebook halen samen 38,2 procent van alle reclame-inkomsten op het internet binnen.

Op de mobiele internetmarkt is de monopoliepositie van die twee nog krachtiger. Van alle reclamebestedingen op mobiele toestellen gaat 69 procent naar Google en Facebook. Google blijft van die twee de grote broer (pun not intended) met 53,17 procent. Facebook maakte wel een sprong vooruit naar 15,8 procent (komt van 5,35 procent vorig jaar).

Zie daar het of toch één van de drama’s van de kranten. Ze verliezen lezers aan het internet en als ze die lezers daar achterna gaan verliezen ze reclame-inkomsten aan twee mondiale bedrijven Google en Facebook.

De enige kans die hen nog rest is lezers doen betalen, maar dat lijkt heel moeilijk. De middelen zullen hoe dan ook beperkter zijn aangezien de reclame-inkomsten wegvallen. En hoe overtuig je lezers te betalen voor een minder product?

Misschien toch eens tijd om over een ander verdienmodel na te denken?

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!