Charles Lloyd
Nieuws, Cultuur, België, Antwerpen, Jazz, Park den brandt, Bertrand flamang, Jazz Middelheim 2013, Randy Weston, Charles Lloyd, Bill Charlap, Stéphane Galland -

Jazz Middelheim 2013 Charles Lloyd charmeert, Randy Weston sluit feestelijk af

Met het laatste concert waarin het aanstekelijke Afrikaanse ritme van Randy Weston, werd voorafgegaan door jazziconen Stéphane Galland, Bill Charlap en Charles Lloyd, klokte de 32ste editie van Jazz Middelheim af met 18.000 bezoekers. De muzikale hoogtepunten waren dit keer eerder te vinden bij de ontdekkingen dan bij de headliners.

maandag 19 augustus 2013 12:55

Dat zegt tenminste festivaldirecteur Bertrand Flamang bij het afsluiten van het festival: “Er kwamen dit jaar minder bezoekers naar het het Park Den Brandt dan de vorige edities en we waren ook geen enkele dag uitverkocht. Positief is echter dat er dan weer meer belangstelling dan vorige jaren was voor de bij het grote publiek minder bekende artiesten uit de jazzwereld. Heel wat bezoekers hebben alzo op die manier ‘ontdekkingen’ gedaan en dat is precies onze bedoeling, namelijk om jazz naar een ruimer publiek over te brengen. Ik ben dus best tevreden met het eindresultaat.”

Artist in residence

Flamang verwijst in deze context naar de concerten van de Armeense pianist Tigran Hamasyan, die als ‘artist in residence’, drie dagen lang met drie verschillende bezettingen concerteerde en dit samen met Klara-nethoofd Chantal Pattyn, zeker voor herhaling vatbaar ziet.

Ook de Belgische artiesten, met Manu Hermia, Robin Verheyen, Melanie Di Biasio en Stéphane Galland, rekent Flamang tot zijn persoonlijke hoogtepunten. Het coachingproject met Andrew Cyrille en met studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen-AP Hogeschool was volgens de festivaldirecteur het sterkste dat de laatste jaren in Park Den Brandt te horen viel.

Kopzorgen

“De zeer late annulering van Randy Newman, wegens ziekte, bezorgde ons die donderdag van 15 augustus serieuze kopzorgen, maar wat men er ook over zegt, het is de enorme verdienste van Hooverphonic with Orchestra dat de groep er in slaagde om op zeer korte termijn als hoofdact in te vallen.” Flamang spreekt zich niet echt uit of dit nu een goede keuze was of niet.

“Het ging hier om overmacht op de valreep, we waren dus al erg opgetogen dat we een alternatief hadden gevonden.” Vast staat dat heel wat ouders die een ticket voor Randy Newman hadden gekocht hun toegangsbewijs hebben doorgespeeld aan hun kinderen die door deze wending in de programmatie op die manier de weg naar Jazz Middelheim hebben gevonden. “Hopelijk,” zegt Flamang nog, “hebben we deze nieuwkomers kunnen charmeren en komen ze later terug om jazzmuziek op Den Brandt te komen ontdekken.”

Hoog jazzgehalte

Het jazzgehalte was op de laatste festivaldag in ieder geval zeer hoog met de verbluffend, nieuwe en unieke stijl van drummer Stéphane Galland, die samen met de gastspelers van het festival een persoonlijke droom mocht waarmaken en een concert gaf met eigen composities waarbij traditionele muziek in een modern jazzjasje werd gestoken.

Ook de fans van pianist Bill Charlap, die al lang uitkeken naar een passage van deze grootheid uit de jazzwereld in ons land, kregen op Jazz Middelheim eindelijk hun gading. Charlap put in zijn spel uit een rijke traditie waarin de piano zowel delicaat, virtuoos als uitgelaten mag klinken. Hij kan een immense emotionele tederheid in zijn spel leggen om daarna met stevige punch te swingen.

Halfgod

Het publiek bleef daarna massaal in de festivaltent zitten voor het optreden van de 75-jarige saxofonist Charles Lloyd die in de jaren zestig de status van een halfgod bereikte. Hij vulde rockstadions en zijn album ‘Forest Flower’ ging meer dan een miljoen keer over de toonbank. Dat was echter niet het pad dat hij wilde bewandelen.

Hij trok zich jaren terug in Big Sur, California, om na te denken en zich te herbronnen. De Franse pianist Michel Petrucciani haalde hem uiteindelijk uit zijn isolement. Met een gestage stroom van opnames groeide zijn reputatie opnieuw. Lloyd houdt van zachte saxofoontonen, maar hij heeft een heel eigen stijl. Samen met zijn vaste muzikanten presenteerde Charlap, mijns inziens, de beste act tijdens deze editie.

Gigant

Tot slot mocht het Randy Weston African Rhythms Septet Jazz Middelheim 2013 afsluiten. Randy Weston, 87 jaar inmiddels, is met zijn dubbele meter letterlijk een reusachtige verschijning aan de piano maar hij is vooral een gigant in de jazz. Weinig artiesten slagen er in om de ritmische erfenis van Afrika op zulke manier in hun muziek te verwerken. In 2011 gaf hij op Jazz Middelheim nog een aanstekelijk concert, toen een hommage aan James Europe Reese, een pionier van de Afro-Amerikaanse muziek.

Zijn African Rhythms Septet is een goed geoliede machine die Afrika en Amerika met veel flair en overtuiging bij elkaar brengt. Hij zorgde voor een afsluiter om U te zeggen te zeggen en zo kwam er einde aan de 32ste editie die, afgezien van het afhaken van Randy Newman, vlekkeloos en zonder noemenswaardige accidenten verliep. Bovendien was de zon dit jaar een aangename gezel en hield de regen zich dapper gedeisd.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!