Sines, een voorbeeld van een openbaar wereldmuziekfestival

Sines, een voorbeeld van een openbaar wereldmuziekfestival

zondag 4 augustus 2013 20:50

Eén keer per jaar, van midden tot eind juli, wordt het vredige Zuid-Portugese stadje Sines wakker geschud door de ongeveer 15.000 wereldmuziekliefhebbers die er over de vloer komen. Dit jaar al voor de  vijftiende keer. “Festival Musicas du Mundo” biedt naast muziek ook theater, lezingen, heel wat randanimatie en workshops voor kinderen.

Stimulerend voor het lokale culturele leven

Datgene wat Sines anders maakt dan de meeste andere zomerfestivals is dat het een openbaar project is. Een festival dat niet wordt georganiseerd door een privépersoon, maar door het gemeentebestuur van Sines.  Naast de vele gratische concerten op het strand en in de binnenstad, zijn de grotere namen vaak betalend. Een dagticket kostte dit jaar 10 euro. Vorig jaar was dat nog 15, maar door de crisis die momenteel door Portugal woedt, besliste het gemeentebestuur de prijzen naar beneden te halen. De opbrengst van het festival wordt door het gemeentebestuur gebruikt gebruikt om plaatselijke academies te ondersteunen, het promoten van het culturele leven en het garanderen van een toegankelijk cultureel aanbod voor iedereen in een cultureel centrum die naam waardig. Tijdens het festival kregen de plaatselijke academies de gelegenheid om hun kunnen te tonen aan het grote publiek.

Openbaar, divers en kwalitatief

Sines is er in haar vijftienjarig bestaan mooi in geslaagd om heel wat topnamen binnen de wereldmuziek op het podium te halen. Tegelijk probeert de organisatie het concept wereldmuziek open te trekken. Dit doen ze door een gestage setting van de line – up: vroeg op de avond treden rustigere groepen op. Die brengen  folk, tango, flamenco, fado en alle kruisbestuivingen ervan. Hoe later het wordt, hoe dansbaarder de ritmes worden. Tegen het einde van de nacht heeft een hele waaier van muziekstijlen en continenten de revue gepasseerd: reggae, jazz, blues, free-jazz, soefi, elektronica, rock, ska,…

Ook voor kinderen

Zin in een workshop met Baloji, Bassekou Kouyate of met flamenco artiesten?  Elke namiddags werden de kinderen  rechtstreeks door de artiesten uitgenodigd om samen te experimenteren.  Dit in een warme sfeer van ongedwongenheid en vertouwen.

De hoogtepunten dit jaar

Ik heb Rokia Traore in één van haar beste shows gezien. De opbouw was fenomenaal. Eerst rustige zang en wat gitaarakkoorden. Hier en daar een baslijn. Pas na 10 minuten de eerste drum en toen barstte het concert los, om nadien alleen maar crescendo te gaan. Malinese blues, toegankelijk, maar tegelijk complex, zoals Rokia Traore dat kan brengen, als ze top is. 

http://www.youtube.com/watch?v=BoQMIGUxw8Y

De verrassing en ontdekking op sines was ongetwijfeld Shibusa Shirazu Orchestra. Een stel maffe Japanners die een totaalspektakel brachten van muziek, theater en schilderkunst. Dan al eens zoals Frank Zappa, gaande over free-jazz en ska brachten deze Japanners het publiek in extase. Hoogtepunt was daar de gigantsiche kwal, gemaakt uit alluminium die ze de laatste tien minuten van hun optreden over het publiek lieten zweven.

http://www.youtube.com/watch?v=ZGRuvaABvgw

De uitdagingen voor het festival

Sines is met haar 6.000 inwoners een kleine stad. Tijdens het festival zitten er in de stad meer dan 20.000 mensen. Er is ook geen apparte festivalweide. De festiviteiten worden in het centrum van  de stad georganiseerd.  Dit zorgt uiteraard voor spanningen. Niet alle Sinesenaren kunnen het rondslingerende vuil, het nachtlawaai, de overdadige consumptie van drugs en alkohol smaken. Met het kwalitatieve aanbod dat de organisatie aanbiedt is er immers nog meer potentieel. Maar het gemeentebestuur probeert het festival bewust kleinschalig te houden. Zo zijn er maar twee podia: één op het strand en één in het kasteel van Vasco Da Gama. Deze kleinschaligheid zorgt voor een magische sfeer tijdens het festival. Daarnaast zal deze evenwichtsoefening voor het gemeentebestuur elk jaar altijd een moeilijke uitdaging blijven. Het komt erop neer dat de mensen in de stad de voordelen van een openbaar wereldmuziekfestival in hun stad blijven voelen: 1. een  wereldmuziekfestival biedt een open blik op de wereld. 2. het feit dat het openbaar is zorgt ervoor dat de opbrengsten ervan worden geïnvesteerd in de lokale gemeenschap.

http://fmm.com.pt/en/

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!