Gratis of gratuit? Over Vlaamse achterkamerpolitiek
ABVV, Vlaamse regering, Hilde Crevits, Flanders Logistics, Pact2020 -

Gratis of gratuit? Over Vlaamse achterkamerpolitiek

donderdag 25 juli 2013 11:15

De Vlaamse overheid betaalt vier mobiliteitsconsulenten die gratis voor de bedrijven werken, maar zonder duidelijke doelstellingen of engagementen. De resultaten zijn er dan ook naar. Een blik op de achterkamerpolitiek van Vlaams minister Hilde Crevits.

Op 10 juni 2013 kondigde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) aan dat bedrijven gratis beroep konden doen op logistieke consulenten van de Vlaamse overheid.

Minister Crevits: “In Europa ligt de gemiddelde beladingsgraad op 57%, een kwart van de trucks rijdt leeg. Bedrijven missen soms belangrijke opportuniteiten omdat ze niet altijd weten hoe ze hun logistieke processen kunnen optimaliseren. Zo verliezen ze tijd en geld. Daarenboven betekent een goede logistieke strategie ook een meerwaarde voor mens en milieu door minder leegvrachten. De Vlaamse overheid, UNIZO en VOKA bieden bedrijven vanaf nu de kans om gratis een beroep te doen op het advies op maat van de Flanders Logistics-consulenten.”

Kostprijs consultancyfirma: onbekend

Uiteraard zou het een goede zaak kunnen zijn om zoveel mogelijk lege vrachtwagens op de weg te vermijden. Maar dat blijkt finaal niet het doel van deze consulenten: ze optimaliseren de logistieke strategie en processen. De twee consulenten en twee medewerkers worden gehuurd door de Vlaamse overheid.

Drie van deze vier medewerkers komen dan ook uit dezelfde consultancyfirma. Men heeft alvast kunnen vermijden dat er ambtenaren voor in dienst werden genomen. De kostprijs per uur die hiervoor uiteindelijk betaald wordt (naast gsm, laptop,…), is niet bekend. Voor de bedrijven werken ze alvast gratis.

Goed beleid meet je echter niet af aan het feit of iets gratis is of niet, maar wel aan de resultaten. Omdat deze filosofie binnen de Vlaamse overheid al langer bestaat, worden de doelstellingen tegenwoordig SMART geformuleerd. Behalve echter bij een project zoals dit van de Flanders Logistics-consulenten. Geen doelstellingen, geen engagementen van deelnemende bedrijven, geen verwachte resultaten, geen onafhankelijke validering of controle.

De achterkamertjes

Uiteraard is men niet over één nacht ijs gegaan voor het opstarten van dit project en dan bedoelen we niet de vertraging van de aanbestedingsprocedure. De consulenten passen binnen de structuren en filosofie van Flanders Logistics. De doelstelling van dit vehikel is kort maar krachtig: Vlaanderen wil tegen 2020 de beste Europese regio zijn op het vlak van slimme en duurzame logistiek.

De sociale partners en het brede middenveld hadden in Pact2020 afgesproken: “Om logistieke activiteiten maximaal te valoriseren, trekken we logistieke spelers aan die ten volle toegevoegde waarde en werkgelegenheid creëren.”

Niet onmiddellijk te vergelijken met wat de Vlaamse overheid en in casu Flanders Logistics er nu van brouwt. De resultaten zijn er dan ook naar: de werkgelegenheid in de sector daalt, het werkgeversvertrouwen in de sector transport en logistiek staat op het laagste punt in vier jaar.

Moet dit verwonderen als het beleid herleid wordt tot de achterkamertjes van het kabinet en Flanders Logistics waar een stel economen en stafmedewerkers en adviseurs van werkgeversorganisaties iets uit hun mouw proberen te schudden?

De minister beweegt zich al vier jaar lang doorheen haar beleidsdomein zonder mobiliteitsplan, zonder integrale visie op mobiliteit en logistiek en probeert nu een stuk van dat falend beleid letterlijk af te kopen.

Voor een Vlaamse regering met bepaalde partijen die duidelijk tegen het gratisbeleid zijn, is dit toch wel erg gratuit…

Bart Neyens, adviseur studiedienst Vlaams ABVV

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!