Nieuws, Europa, Frankrijk, Censuur, Mediapart -

Frans medialandschap verbolgen over censuur Mediapart

De Franse nieuwssite Mediapart werd door een rechter in Versailles verplicht om alle artikels over het politiek-financiële schandaal ‘Bettencourt’ van haar site te verwijderen, wegens het schenden van de privacy. De uitspraak van het hof is echter buiten de kracht van (nieuwe) media gerekend. Uit solidariteit met de nieuwssite en uit protest tegen de censuur, publiceerden heel wat media de betrokken artikels integraal online zodat ze vrij toegankelijk zijn

woensdag 24 juli 2013 16:01

Mediapart verwierf in 2010 internationale bekendheid met de publicatie van excerpten uit opnames van gesprekken van de zakenvrouw en L’Oréal-erfgename Liliane Bettencourt. Op de tapes, gemaakt door Bettencourts butler, was niet alleen te horen dat de steenrijke Française op grote schaal belastingen ontweek. Uit de opgenomen conversaties kon ook afgeleid worden dat Franse toppolitici zoals Nicolas Sarkozy en de toenmalige minister van Financiën Éric Woerth niet zuiver op de graat waren.

Zo zou Sarkozy 150.000 euro cash van Bettencourt ontvangen hebben om zijn campagne te financieren. Donaties zijn in Frankrijk echter strikt geplafonneerd en vanaf 150 euro is het verplicht om een cheque uit te schrijven. Woerth zou zich bovendien als minister schuldig hebben gemaakt aan verregaande vormen van belangenvermenging in het voordeel van Bettencourt.

Maar nu heeft Mediapart de rechtszaak die Bettencourt aanspande dus verloren. De site werd – samen met Le Point – veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 20.000 euro. Voor elk artikel met citaten uit de opnames dat sinds 23 juli nog leesbaar is op Mediapart, riskeert de website bovendien een dwangsom van 10.000 euro. De site zag zich dan ook genoodzaakt de 72 betrokken artikels te verwijderen.

De censuur veroorzaakt een storm van protest in het Franse medialandschap. Zo menen heel wat commentatoren dat het politieke belang van de informatie die de opnames bieden zo groot is, dat ze het recht op privacy van de betrokkenen overstijgen. Bovendien schept de zaak een precedent voor alle media die onthullingen willen doen over politici en zakenmensen.

Mediapart laat het er dan ook niet bij en gaat naar cassatie. In de tussentijd namen verschillende nieuwssites – waaronder die van Le Soir – het dossier over. Er werd ook een petitie gestart onder de titel ‘Nous avons le droit de savoir’. De tekst beroept zich op het recht op informatie en onderstreept het belang van goed geïnformeerde burgers binnen een democratie. Op korte tijd werden meer dan 50.000 handtekeningen verzameld, waaronder die van heel wat journalisten, politici en andere prominenten.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!