Interview, Nieuws, Cultuur, België -

“Concessies om veel tickets te verkopen, daar heeft Sfinksfestival geen last meer van”

Wat 37 jaar geleden begon als een kleinschalig folkfestival, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend evenement van wereldmuziek. Vorig jaar kreeg het Sfinksfestival echter een flinke klap te verwerken: een groot bedrag aan subsidies viel weg. Sfinks besloot daarop om het festival gratis te maken, toegankelijk voor iedereen. Het gaat donderdag 25 juli van start. Als voorsmaakje spraken wij met programmator Patrick De Groote.

woensdag 24 juli 2013 14:41
Spread the love

Toen de subsidies wegvielen, besloten jullie om het Sfinksfestival gratis te maken in plaats van de ticketprijzen te verhogen, wat een meer voor de hand liggende optie lijkt. Nemen jullie zo niet een enorm (financieel) risico?

Patrick De Groote: “Het wegvallen van de subsidies heeft ons de kans gegeven om het festival te herdenken: waar wilden we naartoe? De subsidies die we nu niet meer krijgen werden al deels gebruikt om bepaalde groepen mensen gratis naar het festival te laten komen, zoals kinderen onder de 14, mensen uit de buurt en organisaties die tickets beschikbaar stelden voor mensen met een laag inkomen.”

“Toen we hoorden dat we het subsidiegeld niet meer zouden krijgen, konden we er inderdaad voor kiezen om de bezoekers meer te laten betalen. Dat vonden we een vreemd idee en dus besloten we om het voor iedereen gratis te maken. Maar het is geen ‘alles of niets’-verhaal; we hebben berekend dat het financieel haalbaar kan zijn om geen entree te vragen. De editie van dit jaar vormt eigenlijk een soort test voor onszelf.”

Toch gaat het om een groot bedrag dat nu misgelopen wordt. Hoe proberen jullie dat te compenseren?

“Nu het Sfinksfestival gratis is, hopen we dat er meer mensen komen, mensen die anders misschien niet overwegen om Sfinks te bezoeken. Het publiek van Sfinks is sowieso al heterogener dan het gemiddelde festivalpubliek, het bestaat niet enkel uit feestende jongeren maar ook uit ouderen en gezinnen.”

“Verder voorzien we zelf ons eten en drinken, we huren geen dure cateringbedrijven in. Maar als niemand ergens voor betaalt, redden we het natuurlijk niet. Mensen mogen dus geen eigen eten en drinken meer meenemen naar de festivalweide, met die extra consumptie hopen we ook een centje meer te verdienen.”

“We bieden allerlei mogelijkheden: mensen met een kleiner budget drinken misschien een cola en eten een broodje, terwijl mensen die meer te besteden hebben voor tapas en een glas cava kunnen kiezen. Ten slotte is er dit jaar een vierde dag aan het festival geplakt. We dachten dat er op drie dagen misschien niet genoeg aan consumpties verkocht kon worden en bovendien spreiden we zo de drukte wat en is de sfeer relaxter.”

Het lijkt alsof er dit jaar wat minder ‘grote namen’ op Sfinks staan dan vorige jaren. Hebben jullie wat betreft de line up concessies moeten doen?

“Concessies in het programma doe je alleen als er veel tickets verkocht moeten worden; dan zet je bekendere artiesten neer om meer mensen te trekken, artiesten die misschien niet eens zo goed zijn maar wel een bekende naam hebben. Omdat het festival gratis is, hebben we daar nu geen last meer van.”

“Dit jaar hebben we dus echt artiesten kunnen selecteren op hun kwaliteit en niet op hun naam. Veel mensen komen trouwens naar Sfinks om juist nieuwe muziek te ontdekken, artiesten die nu nog onbekend zijn maar over tien jaar wellicht wel op de meer mainstream podia verschijnen.”

Het programma van deze Sfinks-editie bevat veel artiesten die uit landen komen waar nu sociale onrust is, zoals Brazilië (Gaby Amarantos, Dom La Nena), Chili (Nano Stern) en Mali (Terakraft). Is dat toeval of hebben jullie daar bewust voor gekozen?

“Op Sfinks proberen we artiesten te programmeren die een verhaal hebben, die iets te vertellen hebben. Dat is eigenlijk altijd een belangrijk criterium voor de selectie van artiesten geweest, in die zin is het programma dit jaar dus weinig anders: de artiesten die nu op Sfinks staan, hadden er op de andere edities ook kunnen staan.”

“Muziek heeft bij ons in België vooral de functie van vermaak gekregen, maar we vergeten vaak dat het in sommige andere landen de uiting van een boodschap is, een vorm van protest kan zijn. Je voelt dat er een urgentie achter die muziek zit, en dat is mooi.”

Sfinks Mixed vindt plaats van donderdag 25 juli tot en met zondag 28 juli in Boechout. Meer informatie en het programma is te vinden op http://www.sfinks.be

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!