NMBS stapt over naar MOBIB, a world of advantages?

NMBS stapt over naar MOBIB, a world of advantages?

vrijdag 17 mei 2013 13:24
Spread the love

De 21ste eeuw, ook voor de NMBS lijkt ze eindelijk aan te breken. Vaarwel aan de oude, gelamineerde treinkaarten en welkom aan MOBIB. De MOBIB-kaart is een moderne chipkaart waarop verschillende abonnementen geplaatst kunnen worden (niet alleen van NMBS maar bijvoorbeeld ook van MIVB). Handig? Het alles-op-één-kaartprincipe bestaat al lang en ondertussen zit er niet alleen een bankkaart, een SIS-kaart, een e-ID, een e-rijbewijs maar ook een e-treinabonnement in onze portefeuille.

Bovendien kan je een MOBIB-kaart zelf nergens inlezen, je moet dus goed het ticketje bijhouden om te achterhalen wanneer je abonnement op vervallen staat.

De universele MOBIB-kaart blijft 5 jaar geldig. Reizigers die nu al in het bezit zijn van een MOBIB-kaart, uitgegeven door MIVB, kunnen deze kaart dus blijven gebruiken en hun treinabonnement erop laten laden. Of zoals het letterlijk op de website van de NMBS staat:

Als je een gepersonaliseerde MIVB-kaart hebt, zal het NMBS-abonnement op deze kaart geplaatst worden en moet je geen aanmaakkosten meer betalen.
 

Op het eerste zicht leek me dit zeer handig, met één kaart kan ik gebruik maken van trein en metro. Ik liet mijn abonnement dus bijzetten op mijn MOBIB-kaart.

Van het kastje naar de muur

Voor het personeel van de NMBS lijkt de komst van het nieuwe millennium toch nog wat te vroeg te komen. Tijdens mijn eerste rit met mijn vers-opgeladen MOBIB-kaart bood ik deze nietsvermoedend aan de conducteur aan.

Een probleem met het inlezen: ‘Mijnheer dat is wel een kaart voor de metro he’. Ik liet het ‘oplaadbewijs’ zien waarop ik prompt het antwoord kreeg dat dit geen geldig vervoersbewijs was maar voor die ene keer ging hij het door de vingers zien. Na aankomst in Brussel wendde ik mij tot het dichtsbijzijnde loket. 30 minuten later kon ik eindelijk mijn verhaal doen. 

Of het niet mogelijk was een nieuwe kaart aan te maken? ‘Ja mijnheer dat zullen we snel even in orde maken.’ Een nieuwe foto werd genomen en de verse MOBIB-kaart rolde uit de printer. Nu moest enkel nog het reeds gekochte abonnement van de oude op de nieuwe kaart worden overgeladen. Na 20 minuten zoeken, bleek dit onmogelijk te zijn. ‘Er is maar één oplossing mijnheer, ge zult naar Brussel Zuid moeten gaan want alleen daar kunnen ze dat overladen.’

Een half uur later stond ik in Brussel Zuid aan loket 4, gespecialiseerd in MOBIB-kaarten. Dit keer duurde het wachten slechts 20 minuten. Ik had mijn MOBIB-kaart al in de hand waarop de loketbediende zei: ‘ik kan hier geen kaarten inlezen, ge zult een ander loket moeten nemen.’

Weer in de rij staan, weer wachten maar nu ging ik eindelijk geholpen worden…, dacht ik. Ik liet mijn kaart zien, deed de uitleg, waarop de jongeman zei: ‘Maar mijnheer uw kaart is perfect geldig, er is geen enkel probleem. Conducteurs zijn gewoon liever lui dan moe. Als ik nu een nieuwe kaart voor u aanmaak, kan dat pas ingaan vanaf juni en dan vervalt uw huidige kaart. Wij kunnen dus niks voor u doen.’
Vreemd want op de website van de NMBS staat er dit:

Wanneer je kaart defect is, kun je een nieuwe kaart halen aan een loket van NMBS Mobility. Je kunt ofwel gratis (tot eind 2013) een nieuwe MOBIB-kaart aanschaffen met dezelfde geldigheid als de defecte kaart, ofwel een nieuwe MOBIB-kaart kopen voor € 5 (met een geldigheidsperiode van 5 jaar vanaf de datum van vervanging).

Een ganse voormiddag staan aanschuiven aan verschillende loketten. Resultaat nul.

NMBS als jullie een nieuw systeem invoeren, gelieve jullie werknemers (loketbedienden en conducteurs) ook een degelijke vorming te geven.

take down
the paywall
steun ons nu!