Nieuws, Cultuur, Recensie, Cd-recensie, Marble Sounds -

LuisterPost: Marble Sounds ‘Dear Me, Look Up’

Het hoesje van de tweede full-cd van het Belgische gezelschap Marble Sounds straalt verwondering en verrassing uit. Net dat hebben we in deze kille tijden broodnodig.

zaterdag 6 april 2013 09:13

Marble Sounds is een vijftal dat met haar eerste cd behoorlijk wat zieltjes wist te winnen. En terecht. Zanger/liedjesschrijver Pieter Van Dessel kent immers de geheimen van een geslaagde combinatie van verfijnd songambacht en atmosfeer.

Tweeluik

Het was dan ook uitkijken naar wat de tweede plaat van de groep zou brengen en we moeten zeggen dat we niet teleurgesteld werden. Maar teleurstelling voelden we wel bij de ontvangst in diverse Belgische kranten en tijdschriften. De plaat werd over het algemeen positief onthaald, maar bijna overal maakte men er zich kort vanaf. Terwijl Dear Me, Look Up niet zomaar een zoveelste leuk plaatje is, maar een essentieel tweeluik met voorganger Nice Is Good vormt.

De cd klinkt zelfs nog verfijnder dan het debuut. De tien miniatuurtjes die we hier aantreffen, vertellen niet alleen apart, maar ook als geheel een sterk en spannend verhaal. Muzikaal krachtig door de rake accenten, waarover straks meer, en tekstueel indringend door de verhalen van kleine mensen en hun dagelijkse zorgen.

Glazen dak

De stemming is melancholisch (we hebben verschillende keren aan At The Close Of Every Day moeten denken, de schitterende Nederlandse band), maar de muziek slaagt erin om alles ver boven huis- en tuingefröbel te verheffen. We denken maar aan de paar keer dat Van Dessels stem gecombineerd wordt met een zangeres (één keer met Chantal Acda op ‘No One Ever gave Us The Right’ en twee keer met Aino Vehmasto van The Secret Love Parade) of de banjo in openingsnummer ‘The Summer Of The Sun’ die verrast als een frisse lenteregen op een glazen dak. Ook mooi is de toevoeging van blazers op songs als ‘You Can Leave A Light On’ en de paar keer dat er een viool of een cello door de liedjes verdwalen.

Glorieus

Net voor het einde van Dear Me, Look Up, op de voorlaatste song ‘Never lost, Never Won’, laat de band ineens de gitaren loos gaan en wordt de stem grillig vervormd.  Toch komt het niet als een schok aan door de doordachte opbouw. De cd kent daarnaast één cover – ‘Ship In The Sand’ van Robin Proper-Sheppard (Sophia) – die ook naadloos in het geheel past. Doe uzelf een plezier: kijk op en luister ondertussen naar deze fijne, glorieuze plaat.

Koen De Meester

Marble Sounds live:

05/04 Trix Antwerpen

06/04 Motel Mozaique Rotterdam

11/04 Vooruit Gent

13/04 C-Mine Genk

23/04 STUK Leuven

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!