De Fyra-soap gaat door. Want, hij is terug van weg geweest! Nee, niet de Fyra. Maar wel de Beneluxtrein. Weliswaar in verkorte vorm tussen Brussel en Den Haag. Naar Amsterdam gaat hij niet meer. Hij lijdt onder vertragingen, een rijtuig is niet toegankelijk, maar, enfin, hij rijdt weer.
Na het verdwijnen van de Fyra verscheen ergens in februari de Beneluxtrein terug op het toneel. Wel twee keer per dag pendelde deze tussen Brussel en Den Haag. Maar sinds afgelopen week rijdt hij vaker. Wel acht keer per dag. Die oude, vertrouwde Beneluxtreinstellen moest ik toch eens nemen tussen Brussel en Roosendaal.
Donderdagavond vertrok hij te laat in Brussel-Zuid. Een half uur vertraging al bij het vertrek. Dat was ik ook gewend van de Beneluxtrein. Wat ik niet gewend was, was dat een rijtuig niet toegankelijk was voor reizigers. Op alle deuren kleefde de NS-sticker ‘Defect’.
Deze avondtrein nam toch wel wat passagiers mee. Deze zat voor meer dan de helft vol. Dat is minder dan in de tijd van voor de Fyra. Maar, vandaag, op zondag zat er bijna helemaal niemand op. Hij reed dan ook niet tot Brussel maar tot Antwerpen. Een overstap in Antwerpen maakt het reizen van Nederland naar de Belgische hoofdstad minder aantrekkelijk.
De oude Beneluxtrein zat op zondag op het gehele traject Amsterdam-Brussel altijd vol. Waar zijn ze naar toe, al die reizigers op zondag? Nemen zij de trein nog tussen Nederland in België? En zo niet, gaan ze de trein tussen de buurlanden ooit nog nemen?
De verkorte Beneluxtrein is een middel wat mensen zoals ik uit de nood helpt. Hij rijdt vaker dan de Fyra. Hij heeft zelfs minder vertraging als de Fyra. Hij stopt in Zuid-Nederland. Maar gaan de internationale treinreizigers ooit terug komen op dit traject? Of is het kalf definitief verdronken?
Het is niet te hopen…