Ello Mobile is een zogenaamde virtuele gsm-operator. Zo’n operator verkoopt onder eigen naam belminuten, sms’jes en mobiele bandbreedte over het netwerk van een andere operator, in dit geval Base. Ello Mobile is actief sinds 2006 en heeft ondertussen ongeveer 5.000 klanten.
Ello Mobile schenkt zijn winst ‘integraal’ aan goede doelen, maar dat is niet helemaal waar, want een deel van de winst wordt gebruikt om de schulden af te bouwen.
Het is opletten geblazen met mooie verhaaltjes, want beloften zijn er om gebroken te worden. Zo zorgde de Nederlandse virtuele gsm-operator Call4Care bij onze noorderburen voor ophef toen bleek dat de operator lange tijd geen winst meer afdroeg aan de beloofde goede doelen.
Een aantal telefoontjes volstonden echter om te verifiëren dat Ello Mobile zich wel degelijk aan zijn nobele beloften houdt.
De 543.686 euro gecumuleerde winst, dus sinds 2006, werd verdeeld over elf sociale en ecologische projecten. Het bedrag zorgde onder meer voor drinkbaar water voor 576 gezinnen in Guinee-Bissau, onderwijs voor 833 Palestijnse jongeren in Libanese vluchtelingenkampen en 144 medische consultaties voor Brusselse thuislozen in de Medi-Bus.
Eén werknemer
“Ello Mobile is volledig web-based. Er zijn geen fysieke vestigingen en dat drukt de kosten. Er werkt sinds eind 2011 één werknemer voor ons op halftijdse basis”, zegt zaakvoerder Serge Van de Zande.
De virtuele operator hoeft zich geen zorgen te maken over een eigen infrastructuur of netwerk. Voor de klantendienst en de facturatie rekent Ello Mobile op de diensten van het Belgische telecombedrijf United Telecom.
De loonkost werd tot eind 2011 gedragen door het marketingbedrijf LUON, dat wordt gerund door Serge Van de Zande en Onno Hesselink, niet toevallig ook de zaakvoerders van Ello Mobile. Hun ‘dagjob’ zorgt er namelijk voor dat de winst van Ello Mobile daadwerkelijk kan worden overgemaakt aan het goede doel.
Zelf zet Van de Zande zich anderhalve dag per week in voor zijn bedrijf. Onbezoldigd. Want: “De zaakvoerders van Ello Mobile worden niet betaald. Dat staat zo in de statuten.”
Profit for non-profit
Transparantie is een kenmerk dat Ello Mobile hoog in het vaandel draagt. Niet alleen de winstverdeling, maar ook de jaarrekening staat online.
Wie dat laatste erop nakijkt, merkt dat het bedrijf een duurzaam zakenmodel heeft. “We hebben een negatief eigen vermogen, door de opstartkosten uit 2006. Maar sinds 2007 zijn wij wel degelijk winstgevend. Binnen afzienbare tijd hebben we dus onze schulden afgebouwd, maar dat is niet ons hoofddoel. Ons hoofddoel is om zo veel mogelijk van de winst naar het goede doel te laten vloeien.”
Ello Mobile wil zich uiteraard kenbaar maken bij het publiek. Maar reclame kost geld en dat betekent minder geld voor het goede doel. Daarmee bevindt Ello Mobile zich in een lastig parket.
“Je kan geen krant openslaan of je leest wel ergens een voordelig telecomaanbod. Tegen een King&Kong-reclamecampagne kunnen wij niet op”, lacht Van de Zande. “Daarom adverteren wij heel weinig. Wij moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame.”
Het motto van Ello Mobile is profit for non-profit. “We zijn het verplicht aan onze klanten om elk jaar winst te maken. Wij kennen een veel tragere groei dan de andere operatoren. Wij hebben maar 5.000 klanten, maar zolang dat aantal stijgt, zijn we tevreden.”