foto: Dirk Holvoet
Nieuws, Economie, België, Genk, Ford Genk, Ontslagvergoeding -

Ontslagvergoeding toeleveranciers Ford Genk: ‘Take it or leave it’

De lange en moeizame onderhandelingen voor een sociaal plan voor de arbeiders van Ford Genk werden afgerond. Voor de toeleveranciers is een dergelijk voorakkoord echter nog niet in zicht. De ontslagvergoeding vormt voor hen het grootste struikelblok.

donderdag 7 maart 2013 22:00
Spread the love

Het voorakkoord voor een sociaal plan is qua inhoud hetzelfde voor de arbeiders als voor de toeleveranciers van Ford Genk, maar waar de délegués van de Ford-arbeiders wel instemden met het voorakkoord heerst er bij de délégués van de toeleveringsbedrijven vooral onvrede.

Minder anciënniteit bij toeleveranciers

Zoals vastgelegd in het voorakkoord krijgt elke Ford-arbeider die akkoord gaat te vertrekken op 1 juni een ‘gouden handdruk ’van 2000 euro per anciënniteitjaar plus een eenmalige premie van 3000 euro omdat hij vroeger stopt met werken.  Als die arbeider er echter voor kiest om te blijven werken tot de sluiting van de Ford-fabriek in 2014 heeft hij recht op een ontslagvergoeding van 2400 euro per anciënniteitjaar.

Los daarvan krijgt elke arbeider met een anciënniteit van minder dan 20 jaar ook een eenmalige premie van 6.800 euro. Heeft die arbeider een anciënniteit van 20 jaar, ligt diezelfde premie veel hoger, op 13.600 euro. Volgens Zidan, ABVV-délégué bij een toeleveringsbedrijf van Ford Genk, hebben de werknemers van de toeleveranciers daar weinig aan.

Zidan: “Bij de toeleveringsbedrijven heeft er niemand veel dienstjaren op zijn naam staan. De anciënniteit ligt bij ons veel lager dan bij de Ford-arbeiders, op gemiddeld 12,5 jaar. Buiten de enkele werknemers die beginnen werken zijn in  Duitse firma’s is een anciënniteit van 14 jaar echt wel het maximum.”

Ontslagvergoeding: take it or leave it

“Die ontslagvergoeding vormt dus echt wel een probleem, want ze ligt veel te laag. Werknemers die nog maar 6 jaar bij de toeleveringsbedrijven werken krijgen bijna niets maar zijn wel hun job kwijt.”

“We hadden gehoopt dezelfde ontslagvergoeding te kunnen krijgen als de werknemers van de Volkswagen-fabriek destijds maar die van ons ligt veel lager terwijl de koopkracht ondertussen ook gedaald is”, legt Zidan uit.

Zidan verwacht niet dat Ford de ontslagvergoedingen nog zal verhogen. “De bedragen zullen niet meer veranderd worden. Take it or leave it, zegt Ford. Zij willen daar geen extra geld meer aan besteden.”

Op de agenda

De Ford-arbeiders worden op 8 maart geïnformeerd over het voorakkoord. Diezelfde dag begint de stemming en kunnen ze het plan goedkeuren of wandelen sturen. Bij de toeleveranciers zijn er geruchten over het mogelijk oprichten van een piket.

“Maar wie staakt na 1 juni zal om dringende redenen worden ontslagen”, aldus Zidane. Dat is wat Ford ‘sociale vrede’ noemt, een van de voorwaarden die verbonden zijn aan dit akkoord.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!