Een fototentoonstelling moet het commercieel potentieel van de buurt in de verf zetten. (foto: Luis Muñoz)
Nieuws, Economie, Samenleving, België, Antwerpen, Stampmedia, Leegstand, Antwerpen, Ondernemen, Nico volckeryck, Jimmy Kets -

Creatief met leegstand

Leegstand van woningen en handelspanden is al jaren een probleem in Antwerpen, deels als gevolg van de hoge huurprijzen. Via een locatiemanager brengt de stad probleemwijken in kaart, maar ook de lokale middenstand probeert met allerlei initiatieven een duit in het zakje te doen.

vrijdag 8 februari 2013 10:31

Momenteel loopt er in verschillende winkels in de Lange Koepoortstraat en Klapdorp een fototentoonstelling. Op initiatief van galerij Stieglitz 19, gelegen in Klapdorp, pronken er een dertigtal foto’s van topfotograaf Jimmy Kets. Die tentoonstelling moet het commercieel potentieel van de buurt in de verf zetten. De galerij nam hiervoor contact op met Rob Soeterboek, locatiemanager van de Stad Antwerpen. “Locatiemanager is een nog jonge functie. Een locatiemanager moet de verschillende wijken waar commerciële activiteiten mogelijk zijn in kaart brengen en vervolgens bekijken waar er nood is aan nieuwe initiatieven.”

Soeterboek moet een cruciale rol spelen bij het tegengaan van leegstaande winkelpanden. “Eigenlijk ben ik de verbindingspersoon tussen vraag en aanbod. Wij zetten ons in om ondernemers te ondersteunen in het vinden van een geschikte handelslocatie. Omgekeerd zoek ik ook naar een functie voor leegstaande panden.”

Te duur

Maar voor veel starters vormen de alsmaar stijgende huurprijzen van handelspanden een groot probleem. Dat bevestigt ook de voorzitter van Unizo Antwerpen Nico Volckeryck. “Vorig jaar hebben we bij toenmalig schepen van Middenstand Robert Voorhamme (sp.a) een voorstel gelanceerd waarbij de stad de huurprijs van enkele leegstaande panden op zich neemt. De stad verhuurt die panden dan door aan jonge starters die er pop-up stores kunnen beginnen. Op die manier kunnen zij proeven van het ondernemen.”

In tegenstelling tot andere winkelbuurten in de stad, is de huur in de buurt van de Lange Koepoortstraat en Klapdorp nog best betaalbaar. De prijzen variëren er van 600 tot 1.500 euro per maand. In de Kammenstraat kan de prijs makkelijk oplopen tot 5.000 euro per maand. Volckeryck baat er zelf de punkwinkel Fans uit. “Toen wij hier dertig jaar geleden begonnen, waren er maar twee winkels en kostte een handelspand niet zo veel. Daardoor was er veel interesse om er een winkel te beginnen. Nu is de Kammenstraat een bloeiende handelsstraat.”

Winkeliersverenigingen

Volgens Volckeryck spelen winkeliersverenigingen een belangrijke rol in het tegengaan van leegstand. “Een winkeliersvereniging moet niet alleen bezig zijn met ondernemen, maar moet het volledige plaatje zien. Als winkel draag je bij aan een levendige wijk dus moet je ook bezig zijn met bloembakken en kerstverlichting, maar ook met initiatieven voor je klanten. Laundry Day is bijvoorbeeld ontstaan als straatfeest voor onze klanten. Op die manier toon je je wijk op een positieve manier aan potentiele ondernemers.”

Volgens Volckeryck moet er echter meer geluisterd worden naar winkeliersverenigingen “De Stad betrekt Unizo goed bij het overleg, maar kleinere winkeliersverenigingen moeten vaak op tafel slaan voor ze gehoord worden. Het is geen toeval dat heel wat zelfstandigen in de politiek stappen: meestal voelen ze zich gepasseerd en proberen ze dan maar om vanuit de politiek te wegen op het beleid.”

© 2013 – C.H.I.P.S. StampMedia

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!