De forellenopera
Nieuws, Cultuur, België, Recensie, De Groene Waterman, Antwerpen, Literatuur, Boekrecensie, Forellenopera, Mendelssohn op het dak, Matthew Condon, Jiri Weil -

Prijs De Groene Waterman: literaire parels aan de stroom

Op 1 februari werd op ‘ t’schoon verdiep’ (het Antwerps stadhuis) de Groene Watermanprijs uitgereikt. Dit jaar vielen ‘De Forellenopera’ van Matthew Condon en ‘Mendelssohn op het dak’ van Jirí Weil ln de prijzen. De Antwerpse boekhandel De Groene Waterman wil met deze prijs de aandacht vestigen op minder bekende literaire parels.

zondag 3 februari 2013 14:10

Als onafhankelijke boekhandel neemt De Groene Waterman afstand van de verschraling van het boekenlandschap waarin alleen nog aandacht is voor bestsellers. Daarom kiezen de lezers en een jury elk jaar een inhoudelijk sterk boek dat net dat tikkeltje meer heeft maar niet wordt opgepikt door de mainstreammedia.

De Forellenopera

De juryprijs ging naar de Forellenopera van Matthew Condon, een klepper van meer dan 600 pagina’s. Condon vertelt het verhaal van Wilfred Lampe, een 90-jarige boerenknecht die zijn stadje Dalgety in de outback van Australië nooit heeft verlaten maar tegen zijn medeweten om, in een ziekenhuis in Sydney beland.

Zijn achternichtje Aurora Beck probeert te ontsnappen aan haar drugsverslaafde vriendje. Als ze het bestaan van haar oom Lampe ontdekt, redt ze hem uit het ziekenhuis. Samen maken ze een onwaarschijnlijke reis die hun leven verandert.

Condon vat honderd jaar Australische geschiedenis samen in één verhaal. De schoonheid van de natuur en het belang van de gemeenschap staan in schril contrast met het moderne stadsleven verpest door drugs, racisme en eenzaamheid. Menselijk onvermogen versus prachtig natuurschoon.

De jury prees het boek om zijn prachtig vormgegeven verhaal met een rijkdom aan beelden en memorabele personages. Juryvoorzitster Edith Aerts:  “In een ritmisch en sprankelend proza schildert de auteur grootse landschappen en stemmingen. Het is een groot historisch en tevens maatschappijkritisch epos dat zich afspeelt op het podium van de vorige eeuw, een literaire opera waar in het slotakkoord al de lijnen samenvallen in een ontroerende climax.”

Susanne van Leeuwen van uitgeverij Nieuw Amsterdam nam in naam van Matthew Condon de juryprijs in ontvangst en zwoer het beeldje in Australië te krijgen. Condon was dan wel niet lijfelijk aanwezig maar reageerde wel kort in een videoboodschap vanuit Australië. Hij leek blij dat er in een ver landje als België toch aandacht werd besteed aan de roman waar hij 11 jaar van zijn leven aan heeft gewijd. “Deze prijs betekent zo veel voor mij. Ik heb zo hard aan dit boek gewerkt, bedankt!” aldus Condon.

Mendelssohn op het dak

‘Mendelssohn op het dak’ van Jirí Weil sleepte de publieksprijs in de wacht. Een opvallende keuze van de lezers want de schrijver overleed al in 1959 en het boek verscheen postuum. In het boek neemt de Joodse schrijver ons mee naar Tsjechië tijdens de Tweede Wereldoorlog, een tijd die Weil zelf heeft beleefd. Volgens de vertaler van het boek, Kees Merckx, is Weil in het verhaal dan ook de anonieme vertelIer: “Weil toont in het boek geen objectieve weergave van de werkelijkheid maar wel een doorleefde versie”.

In het verhaal krijgen werklieden het bevel om het beeld van de Joodse componist Mendelssohn te verwijderen van het dak van de Praagse opera. Maar deze werklieden weten niet hoe Mendelssohn eruit ziet en kiezen dan maar het beeld met de grootste neus. Per ongeluk vernielen ze zo het beeld van Wagner, de favoriete componist van Hitler. Deze absurde anekdote is de start van een grimmig verhaal van angst, terreur en hoop.

‘Mendelssohn op het dak’ en ‘De Forellenopera’ zijn te verkrijgen in onze webshop.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!