De Morgen, De Standaard, Fraude, Kutkop, Weekoverzicht, Arcelor, BASTA!, GVA -

De start van media-week.be

vrijdag 1 februari 2013 19:11
Spread the love

DE OPZET

De journalistiek sterft uit door de commercie. Deze zin vat het boek ‘gebakken lucht‘ van Nick Davies samen. Het boek geeft een inzicht over de hedendaagse medialeugens, verdraaiingen en propaganda wereldwijd. Dichter bij huis legde BASTA! onze reguliere media over de knie. But some things never change.

Naargelang de maatschappelijke perceptie zijn sommige onderwerpen, of gedachten taboe. Andere worden dan weer sterk gepromoot. Diepgang is er veel te weinig en fact-checking laat men met de regelmaat van de klok links – of is het rechts- liggen.

Media is business, big  businesszeg maar. Sell, sell, sell is de opdracht. Het maakt niet uit wat sommigen zeggen, als het maar verkoopt. En om te verkopen schrijft men liefst ook nog wat tendentieus. Wie hot is krijgt lekkers, wie not is de roe. Schrijven wat de doelgroep lezen wil, daar draait het om.

Liever wat morzelen in de marge. Geen, of zo weinig mogelijk, inhoudelijke vraagstellingen maar “brood en spelen“, dat is de dagelijkse inzet. Test het maar! Stel morgen twee vragen aan honderd passanten:

  1. Wat betekent de federale kieskring?
  2. Wat betekent een vermogensbelasting?

Op de eerste vraag zullen de meesten antwoorden dat ze dan op iedereen mogen stemmen, bij de tweede zal de schrik er inzitten dat ze zelf mee zullen moeten betalen.

Het medialandschap wordt geëgaliseerd met eenheidsworst denken. En de commerciële doelen indachtig moet dat nog gepromoot worden ook!

Er worden foto’s bewerkt via het betere knip en plakwerk. Zo verschijnt de apocalyps boven de skyline van New York tijdens hurricane Sandy of maakt men van enkele foto’s een voorpagina die de actualiteitshype nog wat kan aanzwengelen. Alles om de publieke opinie te bespelen, te versterken.

Ook die publieke opinie krijgt zijn zeg. Een artikel of opiniestuk, feel free to comment. Bij die reacties ontbreekt het bovendien dikwijls aan redactioneel vernuft. De alter ego’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Een spervuur aan gelijklopende reacties is hun deel. Sommige reacties raken gepubliceerd, anderen worden verwezen naar de e-prullenbak. Economische selectie? Wie zal het zeggen.

Jammer is wel dat geen enkele redactie zich wil bezig houden met het checken en onderbouwd weerleggen van sommige zaken die soms worden neergeschreven door die vele alter ego’s. Iemand die een mening heeft krijgt zijn forum, ongeacht of die mening maar deels correct is of zelfs niet. Anderen die na hen komen lezen het, et voila, de cirkel is rond.

En daarom media-week: een kritische blik op de media, week per week

Media zou onderbouwd moeten zijn, diepgang kennen en bovenal neutraal zijn. Nu dat neutraal is utopie, elk mediakanaal kent immers zijn geschiedenis. Maar trop is trop.

Op media-week geef ik een overzicht van de week die gepasseerd is. Kritische vraagstellingen, artikels anders bekeken, extra info,… Iedereen mag en kan reageren (meer info onder R&R).

En wat zouden we zijn zonder de ‘kutkop’?! Want ook dat is een probleem. Mensen lezen veelal de kop van een artikel en dus is die, op regelmatige basis, alvast belangrijker dan de inhoud die eronder staat. Een kutkop kan dus van alles zijn. Van misleidend tot er ver over en alles daar tussen.

En daarom gaan we op zoek naar de kutkop van het jaar. Eerst kunnen jullie de kutkop van de week kiezen, vervolgens die van de maand en op het einde van het jaar… jawel!

Dat zal het zowat zijn, alvast veel leesplezier!

Eerste weekoverzicht maandag aanstaande op : 
http://www.media-week.be/


DE KUTKOP VAN JANUARI

Vanaf nu krijgen jullie de kans om de kutkop van de week te kiezen, gevolgd door de kutkop van de maand om af te sluiten met de kutkop van het jaar. De winnaar ontvangt een rasechte kutkop en mag die met veel trots in ontvangst nemen. Voor januari koos ik nog zelf enkele koppen uit. Ik zou zeggen, stemmen maar!

Een kop zoals “Politie onderzoekt Facebookfoto van drol” is leuk maar bijlange niet zo leuk als de voor verschillende interpretaties vatbaar zijnde “Ook Nederlander De Zeeuw piste in Anderlecht“. Dat een voorstel tot kostenbesparend doucheplassen de media haalt is te erg voor woorden, net zoals de six hours of fame van een zekere La Anderson. Maar toch waren ze allemaal net niet goed genoeg om tot de eindselectie geraken.

Welke woorden boven artikels kwamen dan wel in aanmerking voor de ‘kutkop’ van januari?

“Belgen sparen zich arm” (De Standaard, 03 januari 2013)

Graag geef ik de laatste paragraaf mee met een opdracht: vervang “meer sparen” door “minder koopkracht” en spiegel dat af op de kutkop.

“Volgens economen is dat slecht nieuws, want er zijn ook nadelen aan de spaarwoede. Meer sparen betekent minder consumeren en investeren, waardoor de economie dreigt stil te vallen. Of hoe de Belg zich stilaan arm spaart.”

“Beperking topvergoedingen zou Belgacom 30 miljoen euro kosten” (De Morgen, 16 januari 2013)

Als je het artikel leest kost de beperking van de topvergoedingen eigenlijk niets. De kosten treden pas in als bepaalde directieleden omwille van de maatregel zouden beslissen van te vertrekken.

“Laatste vijf lijnen worden niet gesloten” (GVA, 24 januari 2013)

ArcelorMittal kondigde donderdag aan om zeven van de twaalf koude lijnen te sluiten waardoor 1.300 banen bedreigd zijn maar de media verkoos om optimistisch te blijven over de vijf lijnen die, waarschijnlijk, zullen openblijven.

“Bus als alternatief voor Fyra” (Gva, woensdag 30 januari 2013)

Zonder verpinken schrijven dat een bus een HST trein gaat vervangen. Hopelijk komt het  gevaarte geen verkeersdrempel tegen!

Dat zijn de vier kutkoppen waaruit jullie kunnen kiezen en stemmen kan reeds op : De kutkop van januari  Stemmen kan tot het spookuur op donderdag 8 februari. http://www.media-week.be/de-kutkop-van-januari/

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!