Arbeiders Ford Genk steunen collega’s ArcelorMittal

maandag 28 januari 2013 22:30

Vandaag trok Zidan Elbachir, een delegee van Ford met een groep arbeiders van Ford naar ArcelorMittal. Als teken van solidariteit en steun.

Zidan: “We zijn goed ontvangen geweest en we zullen zeker nog teruggaan om de arbeiders van Arcelor te steunen. Die solidariteit is erg belangrijk voor ons. Ze maken hetzelfde mee. De arbeiders van Ford en de toeleveranciers zijn zelfs van plan om met de arbeiders van ArcelorMittal naar Brussel te trekken. “We willen de regering wakker schudden en de wetgeving veranderen. Het is veel te gemakkelijk om in België bedrijven te sluiten. Daar willen we iets aan doen anders vrees ik het ergste voor alle bedrijven in België.” De arbeiders van Ford tonen hun solidariteit met de werknemers van ArcelorMittal: een fotoreportage van 28 januari.

Sociaal plan toeleveranciers Ford Genk blijft onzeker

Het werk bij Ford Genk werd vorige week hervat maar de situatie blijft gespannen. De stempeldagen van de werknemers werden ingetrokken en de onzekerheid over een sociaal plan voor de toeleveranciers groeit. Als er tegen 15 februari geen garantie is op een sociaal plan komen er wellicht nieuwe acties.

“Het werk bij Ford Genk werd vorige week hervat. Zowel de arbeiders van Ford Genk als de toeleveranciers zijn weer aan het werk. Volgens de voorstellen die werden goedgekeurd door 54 procent van de werknemers bij het referendum begin januari, kregen de werknemers een toeslag van 25 procent op hun loon bij een productie van 950 wagens en een toeslag van 40 procent bij een productie van 1000 wagens. De productie ligt momenteel veel lager. Vandaag vond er een ondernemersraad plaats waarin werd beslist om de hele maand februari te werken.”

Gedemotiveerde arbeiders

Maar de werknemers van Ford Genk zijn onrustig en het is moeilijk om het tempo in de productie-afdeling terug op peil te brengen. 46 procent van de werknemers stemde tegen de voorstellen in het referendum. Voor hen is het zwaar om opnieuw duizend wagens per dag te produceren, zij hebben helemaal niet voor dat tempo gekozen.” Zidan, delegee van de toeleveranciers van Ford Genk bevestigt dat: “Het tempo ligt erg laag, we produceren nog geen 800 wagens per dag.”
Volgens hem is de doelstelling om duizend wagens per dag te produceren onhaalbaar: “De werknemers weten dat het bedrijf gaat sluiten dus voor hen is het moeilijk om zich 100 procent in te zetten. Ford pusht de arbeiders en die raken gedemotiveerd. We hebben net vernomen dat de negentien dopdagen in februari zijn ingetrokken waardoor we een hele maand aan een stuk zullen moeten werken. Nu het bedrijf sluit moeten we opeens een maand lang werken. De arbeiders vragen zich af waarom ze hebben gestaakt.”

Geen garantie op sociaal plan

Tegen 15 februari willen we duidelijkheid over de toekomst van de arbeiders. Als er tegen die datum geen vooruitgang is geboekt in de onderhandelingen heeft Ford een probleem en komen er nieuwe acties. We willen zekerheid over premies, over welke werknemers er zullen vertrekken en over een duidelijk sociaal plan voor de toeleveranciers.”

Voor de werknemers van de toeleveranciers is er geen zekerheid over een sociaal plan. Zidan: “Momenteel hebben wij geen enkele garantie dat wij zullen betrokken worden bij de realisatie van een sociaal plan. Noch de vakbonden noch de directie van Ford wil op papier zetten dat een sociaal plan voor de toeleveranciers wordt gegarandeerd. Met beloftes zijn we niets en zonder acties zal er niets van komen. Daarom houden we de productie opzettelijk laag want zonder dit drukkingmiddel zijn we niets.”
 

(Opgetekend door Annelies De Tender)

take down
the paywall
steun ons nu!