Komt de grote krak?

Komt de grote krak?

zondag 13 januari 2013 20:26

Als je de cijfers van de autoverkoop onder de loep begint te nemen, dan kan je niet anders dan vaststellen dat er een grondig probleem is. Volgens laatste cijfers was de totale verkoop in 2012 met 15% gedaald. En dat is in een zeer concurrentieële markt significant.

Meer kan je erover lezen in een artikel van De Tijd: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_auto/Autoverkoop_toont_grootste_daling_in_20_jaar.9286317-3100.art?ckc=1

En wat het jaar 2013 gaat brengen is nog maar zeer de vraag. Toevallig moest ik vorige zaterdag op de Brusselse ring rondrijden, en elk jaar hou ik dan mijn hart vast, want evenementen zoals Batibouw en het Autosalon zijn dan altijd te associëren met lange files op de Brusselse ring. Maar nu was het heel anders. Het was eigenlijk spookachtig rustig, alsof het een stilte voor de storm is. Geen goede voorbode voor de autosector, want als een spookachtige Brusselse ring een voorbode is, dan zouden de verkoopcijfers wel eens bloedrood kunnen kleuren.

Met een crisis in het achterhoofd, bange dagen door de vele ontslagen, maar ook een sterk vernieuwd wagenpark (als ik om me heen kijk kan in dat ook vaststellen), dan zijn er weinig tekenen dat het gaat beteren.

Misschien hebben we niet alleen Peak-Oil om over te piekeren, maar ook Peak-Car. Misschien is er ook een trendbreuk aan de gang, en gaan mensen bewuster om met hun mobiliteit, waardoor de vraag naar nieuwe auto’s gaat dalen?

De schuld zit natuurlijk ook bij de autoconstructeurs zelf, en ook bij de politiek. De auto’s krijgen elk jaar een zwakke facelift, maar ingrijpende veranderingen zie ik nog niet op me afkomen. Waar blijft de auto die volgestouwd zit met actieve en passieve veiligheid, en die automatisch gaat remmen en voorkomt dat we in slaap vallen achter het stuur? Waar blijft de auto die met minder dan 3L brandstof per 100km toekomt? Waar blijft de elektrische auto met een grote actieradius en een oplaadtijd van enkele minuten, alsook een betaalbare prijs? Waar blijft de eerste commerciële waterstofauto? Waar blijven al die beloofde oplaadpunten in het land en de tankstations waar je waterstof kunt tanken?

Ik ben alvast benieuwd wat er ons nog te wachten staat. En ik ben ook ontgoocheld in de huidige technologie, die al veel verder had kunnen staan als de politiek haar werk deed in plaats van zich een mouw te laten aannaaien door grote lobbygroepen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!