Op een provinciale baan raast een gelede bus voorbij. Volgens mijn smartphone zou die pas zes minuten later aan de halte moeten halthouden. Pech, een volgende bus zou een kwartier later langskomen. Het bleef vergeefs wachten. Nog een kwartier later stopt uiteindelijk toch een vriendelijke chauffeuse. Een verloren half uur op een koude slecht verlichtte baan is niet iets om naar uit te zien, maar het overkwam me de laatste weken wel meer.
De oorzaak kan dikwijls toegeschreven worden aan de herschikking van de routes en de krappe tijd die de chauffeurs toegemeten krijgen om hun rit te voleindigen. Het leidt tot braakneigingen als men in het achterste deel van een gelede bus de combinatie ondervindt van verkeersdrempels, kasseien en te snel genomen bochten. De voerders zijn gestresseerd, de reizigers voelen zich ongemakkelijk.
Als de bus aan de eindhalte komt heeft ze nog twee minuten tijd alvorens de volgende rit aan te vatten. Niet genoeg om de chauffeur de tijd te gunnen om zijn benen te strekken, wat te rusten of het sanitair te bezoeken.
Als ik een aansluitende tram wil nemen, heb ik geluk. Het bord duidt aan dat een tram reeds aan de vorige halte is en dus spoedig langs zal komen. Plots is de aanduiding verdwenen en is het wachten op een andere tram. Het aantal passagiers op het perron blijft toenemen. De tram die zich dan eerst aanbiedt krijgt een toevloed te verwerken.
Het voorgaande is een compilatie van situaties die ik deze week mocht ondervinden. Slechts een onschuldig voorbeeld wegens niet reizen tijdens de piekuren. Begrijpelijk dat passagiers zich steeds ongemakkelijker gaan voelen op het openbare vervoer. De Lijn neemt beslissingen in het eigen belang, voert lijnen af, knipt andere door, haltes worden geschrapt wegens niet rendabel genoeg, reizigers moeten zich aanpassen aan een netwerk dat steeds minder echt praktische oplossingen biedt.
Het personeel van de Lijn vertoont steeds meer ziekteverzuim door stress en overuren, daardoor worden bepaalde reisroutes plots minder bediend, worden de passagiers verzuurd en reageren ze hun wrevel af op de chauffeur, etcetera.
De besparingen bij de Lijn zou ook tot banenverlies kunnen leiden, tariefverhogingen en de afschaffing of beperking van gratis abonnementen voor bejaarden en andere voordeeltarieven. Deze betoging was dan ook tegen het beleid van de firma niet tegen zijn personeel.