Ford Genk: Opgestart zonder premie en piket blijft

Ford Genk: Opgestart zonder premie en piket blijft

vrijdag 16 november 2012 16:55

De betoging van 11 november was een enorm succes. We hadden veel solidariteit verwacht maar de opkomst van twintigduizend man was overweldigend en een enorme steun voor al de Ford-werknemers. Er was ook een delegatie t uit Duitsland afgezakt naar Genk. De betoging verliep in een serene sfeer en de aanwezigheid van veel families en jongeren was hartverwarmend. 

Op de Europese actiedag van  woensdag 14 november is een bus militanten van de Algemene centrale Voeding en Diensten van het ABVV afgezakt naar Ford om haar steun te betuigen aan de piketten en is nadien doorgereden naar de acties in Luik. 

Ook na deze grote acties blijven we een piket houden aan de poorten. Het is geen complete blokkade want sinds gisteren is de productie terug opgestart. Er mag dus vrachtverkeer binnen en buiten. Naar binnen is geen probleem maar al het vrachtverkeer dat naar buiten gaat wordt grodig gecontroleerd. Alleen lege vrachtwagens mogen buiten. Ook de afgewerkte wagens laten we niet buiten. Die houden we voor toekomstige onderhandelingen.

De opstart donderdag van de productie is op zich goed verlopen gezien de omstandigheden. De werknemers zijn natuurlijk niet met volle goesting aan het werk. Ze willen in orde blijven met hun tijdelijke werkloosheid. De mensen proberen er het beste van te maken. Ze weten dat de geproduceerde auto’s zullen gebruikt worden tijdens de onderhandelingen. Ik vind het een schande om te zien hoe de specialiteiten van al deze mensen zomaar verloren zal gaan.

Financieel begint het bij sommigen ook wel te knagen. Drie vierde van de werknemers hebben leningen lopen. Ze maken zich natuurlijk serieuze zorgen over de toekomst. Want ze gaan periodes van lange werkloosheid tegemoet.  We zien bijvoorbeeld veel alleenstaanden naar het piket komen om steun te zoeken bij hun collega’s. Ze hebben thuis niemand die hen kan steunen. 

Ook de onderaannemingen hebben een piket aan de achterkant van het gebouw. We merken ook daar dat er meer en meer vraag is naar psychologische ondersteuning. Sinds kort zitten de hoofddelegaties van de onderaannemingen per vakbond ook mee in de vergaderingen.  We proberen ze zoveel mogelijk te betrekken bij de militantenkern van ons piket en vergaderen om samen op één lijn een strijdbaar plan uit te werken. 

Er is eerst besloten geweest om acht dagen te gaan werken. De vakbond hebben een opstartpremie gevraagd zoals ook gebeurd is in Engeland.  Maar uiteindelijk heeft Ford er zoveel voorwaarden aan gekoppeld zoals de verplichting om duizend wagens per dag te maken en de verplichting om zowel de wagens als de onderdelen vrij geven. We kregen enkel de premie als alle  voorwaarden vervuld waren. Het ging om een nettopremie van 260 euro. We hebben de premie geweigerd omdat  we onze oorlogsbuit daarvoor niet willen vrijgeven.

We werken dus nu twee dagen.  Gisteren en vandaag. Volgende week zitten we opnieuw een week in tijdelijke werkloosheid om nadien weer enkele dagen te werken. Normaal is er in totaal dit jaar acht dagen werk voorzien maar ik heb ook gehoord dat het er zeven zouden kunnen zijn. Het is nog onduidelijk.

Ondertussen is de eerste ondernemingsraad geweest met de plaatselijke directie waar ze voorgesteld hebben om elke veertien dagen te vergaderen. De Europese directie heeft aangegeven dat ze zich niet veilig voelden om te vergaderen bij Ford Genk. Er zal waarschijnlijk een nieuwe locatie voor hen gezocht worden in Genk.

Dit weekend is het hier aan de poort dus gewoon piket en mensen kunnen bij ons terecht met alle vragen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!