Verslag, Nieuws, Economie, België, Genk -

Mars voor Ford Genk: “Aan wiens kant staan jullie?”

Ford Genk leeft. Of beter de solidariteit met de getroffen werknemers is springlevend. Meer dan 25.000 mensen kwamen naar Genk om te tonen dat de werknemers bij Ford en de vele toeleveringsbedrijven niet alleen staan.

zondag 11 november 2012 18:02

De Mars voor de toekomst begon al voor het afgesproken uur. Er stond zoveel volk te drummen aan het station van Genk dat de eerste rijen al kort na 12u vertrokken richting C-Mine. Vooraan dus geen georganiseerde eerste linie met vakbondsleiders en bijhorend spandoek, maar honderden gewone vakbondsmilitanten en sympathisanten door elkaar.

Echte ordewoorden voor de betoging waren er niet, wel veel verontwaardiging (over genadeloze managers die een bonus krijgen omdat ze tienduizend mensen op straat dumpen) en bezorgdheid over de toekomst van Limburg.

Met 25.000 kwamen er uiteindelijk meer mensen naar Genk dan verwacht. “In het begin was er een enorme uitbarsting van verontwaardiging. Daarna raakte dat wat ondergesneeuwd door een debat over de loonkosten en het brugpensioen. Misschien zijn we wat te fatalistisch geweest en hebben we ons te snel neergelegd bij het feit dat dit een ramp is waar je niks kan aan doen. Misschien hebben we te snel het gevecht om jobs te redden opgegeven”, zegt Ferre Wyckmans van de christelijke bediendebond LBC-NVK.

De werknemers van SML, met 430 m/v in dienst de grootste toeleverancier van Ford Genk, willen de strijd niet zomaar opgeven. “Hier werken heel veel laaggeschoolden. Waar gaan die nog werken vinden in Limburg? Bij de VDAB zijn er nu al te weinig vacatures. Wij hopen dat we die contractbreuk kunnen aanvechten. Maar je hebt het hier wel over een multinational, hé. De kans wordt elke dag kleiner. Maar laat één ding heel duidelijk zijn. We zitten in hetzelfde bootje. Onderaanneming of Ford Genk zelf: we willen allemaal dezelfde koek. Er moet één sociaal plan komen. Als dat niet zo is, zal de strijd nog lang duren”, waarschuwt Hasan Düzgün, afgevaardigde van de liberale vakbond bij SML.

Volgens Düzgün zorgt de sluiting van Ford Genk voor sociale drama’s. “Twee leden van mij zijn al bezig hun huis te verkopen. Als we nog enkele maanden wachten, wordt de markt overspoeld met huizen van Ford-werknemers die hun lening niet meer kunnen afbetalen, zeggen ze.”

“Ford laat hier inderdaad een woestijn achter”, zegt ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw. “Het is totaal onverantwoord om Ford Genk te sluiten zonder enig alternatief te bespreken.”

Volgens De Leeuw moet er nu in ijltempo gewerkt worden aan een reconversie van de regio. “En er moet een aanvaardbaar sociaal plan komen met een premie en met brugpensioen. Mensen hebben recht op zekerheid. Dat is altijd de bedoeling geweest van onze sociale zekerheid. Als er geen werk is, hebben mensen recht op een uitkering die naam waardig”, aldus Rudy De Leeuw.

Aan wiens kant?

In C-Mine wachtte er de betogers een podium waar enkele Genkse groepen het beste van zichzelf gaven. Ook Nigel Williams, zelf oud-werknemer van Opel Antwerpen, trok er even alle registers open. “Aan alle politiekers die hier rondlopen heb ik één vraag. Aan wiens kant sta je? Aan onze kant of aan die van de mensen die een oorlog voeren tegen de leef- en werkomstandigheden van de werknemers?”

Minister van Pensioenen Alexander De Croo kreeg – zonder zijn naam te noemen – een veeg uit de pan. Nigel Williams: “Het is gemakkelijk om tegen brugpensioen te zijn als je zelf je job te danken hebt aan je vader. Dankzij die politieker heb ik Frans geleerd en weet ik nu wat fils à papa betekent.”

De vakbondsvertegenwoordigers bij Ford Genk drukten het wat beleefder uit. “Van de verantwoordelijken verwachten we niet alleen sympathie, maar ook concrete voorstellen”, zegt Luc Prenen van ACV-Metea.

“We gaan vechten voor elke job en als we op het einde brugpensioen op 50 nodig hebben, dan zullen we ook brugpensioen op 50 krijgen”, zei Rohnny Champagne van ABVV-Metaal.

Vakbondsleiders die deze week nog een nieuw besparingsplan in de maag gesplitst krijgen, keken vanaf de zijlijn geïnteresseerd toe. “Vandaag was interessant om de temperatuur te meten. Dit toont dat er een draagvlak is.”

take down
the paywall
steun ons nu!