Ford Genk sluiting is wraakroepend. Waarom?

Ford Genk sluiting is wraakroepend. Waarom?

woensdag 24 oktober 2012 11:25

Ford verdient ze, maar werknemers betalen rekening van concurrentie-wan-beleid.

1. Iemand twitterde dat Ford met het nieuws gewacht heeft tot nà de verkiezingen.

2. VOKA is bij de eersten die dansen op het graf van de Ford-werknemers (zie:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/limburg/121024_sluiting_ford…)

3. NV-A haalt zijn ‘inspiratie’ bij VOKA. Moet daar een tekening bij? 

Bij de fond van de zaak: Het is bekend dat de autoconstructeurs al jaren de productie opjagen. Elke constructeur wil zoveel mogelijk verkopen. Maar veel auto’s raken ook al jaren niet verkocht.

Zopas publiceerde Les Echos cijfers van de inschrijvingen van nieuwe voertuigen in Europa. In de meeste landen gaan die sinds eind 2011 dramatisch achteruit. De achteruitgang in september: Griekenland -48,5 procent, Spanje -36,8 procent, Roemenië -31,1 procent, Portugal -30,9 procent. (Zie:http://www.lesechos.fr/entreprises-secteurs/auto-transport/actu/reuters-…)

Eén conclusie uit deze grafiek: in de landen waar het hongerbeleid het hardst toeslaat, kopen de mensen helemaal geen auto’s meer. Er zouden in Europa 4 of 5 autofabrieken teveel zijn. Nu gaan de constructeurs de gevolgen van hun concurrentie-wan-beleid door de werknemers laten betalen.

Noteer ook: Ford Motor Company zag zijn netto-inkomen nà belastingen toenemen van US$6,5 miljard in 2010 tot US$20,2 miljard in 2011. (Cijfers komen van Profitable Growth For All. 2011 Annual Report, Ford Motor Company, Dearborn, Michigan, mei 2012)

Boert Ford slecht? Ford boert uitstekend, maar volgens de top van Ford is dat nog lang niet genoeg. Wraakroepend.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!