Bat For Lashes
Nieuws, Cultuur, Recensie, Cd-recensie, Bat for lashes -

Bat For Lashes: The Haunted Man

Bat For Lashes, alias de Pakistaans-Engelse zangeres Natasha Khan, presenteert zich op haar derde plaat naakter dan ooit, niet alleen op de hoes, maar ook op tekstueel en muzikaal vlak. Het resultaat? Moderne muziek met een oud hart en dito diepgang.

dinsdag 16 oktober 2012 22:52

Eerlijk gezegd, keken we slechts aarzelend uit naar de derde plaat van Natasha Khan (32). Niet omdat ze geen gedreven artieste is, maar omdat we haar vorig werk achteraf net iets te onevenwichtig vonden. Dat ze de zegen van Thom Yorke en Scott Walker met zich mee torste, dat was natuurlijk mooi, maar toch was haar wereld vaak te gekunsteld en de productie soms topzwaar. 

Khan moet zelf iets dergelijks gevonden hebben, want op haar nieuwe cd The Haunted Man gebruikt ze een palet dat veel minder geaffecteerd aandoet. Niet dat ze een commerciële knieval maakt, integendeel. Ze is nog steeds dezelfde inventieve liedjes- en woordensmid. Deze keer wijst ze echter de toegankelijkheid niet resoluut de deur. (Toegegeven: ook in het verleden deed ze dat al sporadisch, we denken maar aan haar mooie hit ‘Daniel’.) Ze laat de luisteraar nu gewoon binnen zonder omwegen. En al eist ze dezelfde toewijding, deze keer wordt het niet te pedant. 

Fraai

Dat blijkt al meteen uit de opener ‘Lillies’, een song die zo bij het nieuwe werk van Kate Bush kan geplaatst worden, even fraai en even hoopgevend. En dat laatste is een verrassing, want het is geweten dat Khan na haar tweede plaat Two Suns er sterk aan dacht om het muzikantenbestaan op te geven, zelfs terug te keren naar haar job als leerkracht. Ze balanceerde op het randje van een depressie, maar langzaam kroop ze terug naar de bloemen op de heuvel uit het liedje. 

Boekdelen

De plaat bezit een licht sensueel en ongedwongen upbeatgevoel. De hoes spreekt wat dat betreft boekdelen: de naakte Khan die een even naakte man draagt. Ook de muziek –waarin allerlei mannentypes passeren – is een stuk naakter dan vroeger. In plaats van een ingewikkelde quilt, krijgen we nu een lichte sluier met een even prominente plaats voor de percussie als de gitaren en de synthesizers. En hoezeer de mannen ook een rol spelen in de wereldwijze teksten, toch straalt de plaat een zelfverzekerdheid uit die we enkel als helend kunnen omschrijven. Om daar maar één voorbeeld van te geven: midden deze synth- en kamerbrede pop straalt de pure pianoballad ‘Laura’ – met ‘Oh Laura, you’re more than a superstar’ in het refrein – die zonder pardon één van de mooiste songs van het jaar is. 

Natasha Khan laat zo als jonge, zelfstandige vrouw indrukwekkend horen dat we in deze wereld allemaal veel meer zijn dan de vluchtige glitter die ons opgedrongen wordt. 

Koen De Meester

++++
Nu uit op Parlophone

Bat For Lashes treedt op 29 november op in de AB

http://www.abconcerts.be/nl/concerten/p/detail/bat-for-lashes-29-11-2012

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!