Affiche tentoonstelling
Nieuws, Milieu, Lokaal, Brussel, Brusselse Raad voor het Leefmilieu, Gemeentelijk mobiliteitsbeleid, Anspachlaan, Pic Nic the Streets -

Anspachpark: tussen droom en realiteit

Zondag ging de aangekondigde Pic Nic the Streets op het Beursplein niet door. Hun eerste opzet is al geslaagd: het autovrije Beursplein beheerst de politieke agenda. Alle partijen die in Brussel opkomen, zijn nu voorstander van een autoluw stadscentrum. Met de tentoonstelling 'Anspachpark' toont de Brusselse Raad voor Leefmilieu (BRAL) hoe de vijfhoek er zou kunnen uitzien.

maandag 8 oktober 2012 14:27

Zestien voorstellen laten zien hoe de centrale lanen op verschillende manieren autoluw gemaakt kunnen worden. Het ene werkt met volledig uitgewerkte technische tekeningen, anderen passen voorbeelden uit New York of Barcelona toe op onze hoofdstad. Enkelen wagen zich zelfs aan experimentele, utopische voorstellen.

“Met deze wedstrijd willen we vooral geen water in de wijn doen,” zegt Piet Van Meerbeek, coördinator van de tentoonstelling bij BRAL. “De talloze mogelijkheden die hier worden afgetast, doen de mensen uitkijken naar een groene zone in het stadscentrum. De ontwerpen tonen niet alleen hoe zo’n project er kan uitzien. Het versterkt ook onze argumenten bij de politici.”

Broodnodig voor levenskwaliteit

BRAL ijvert al meer dan tien jaar voor een autoluw centrum. Samen met bewonersgroepen voerde de milieubeweging vanaf 2003 prikacties op het Beursplein tegen het verstikkend doorgaand verkeer.

Na de verkiezingen van 2006 pikte het huidig stadsbestuur hun eisen op. Het deed een aanbesteding voor de heraanleg van de centrale lanen. Er werd zelfs een budget voorzien door Beliris, de samenwerkingscommissie van de federale en de Brusselse regering.

Maar het project belandde in de koelkast. Van Meerbeek: “De heraanleg van de Kleine Ring kreeg voorrang. De twee gelijktijdig heraanleggen, zou een verkeersinfarct veroorzaken in Brussel.”

Toch gaf BRAL de moed niet op. Ze werkten verder aan een alternatief voor de ouderwetse stadsautostrade. In 2011 lanceerden ze voor het eerst het idee van een park op de Anspachlaan.

“In de vijfhoek blijven niet veel plaatsen over voor vergroening. Met het oog op de bevolkingsgroei zijn die nochtans broodnodig om de levenskwaliteit van zowel inwoners als bezoekers te garanderen. En de brede lanen in het centrum hebben dat potentieel om terrein terug te winnen op het asfalt,” aldus Van Meerbeek.

Politiek gerijpt

Na veel sensibilisering staat er dus opnieuw meer groen in het Brussels mobiliteitsplan. Onze hoofdstad loopt op dat gebied nog altijd achterop.
Steden als Kopenhagen, Stockholm, Londen en veel Duitse en Italiaanse steden heffen een stadstol of hebben een autovrije binnenstad.

Van Meerbeek: “Wij zetten al jaren druk op de overheid om alternatieve vervoersvormen aantrekkelijk en competitief te maken. Het centrum is een echte automagneet. Zowel werknemers van buiten de stad als bewoners van de andere gemeenten kiezen nu nog vaak voor de auto als ze naar de vijfhoek afzakken.”

En wat met de rest van het gewest? “Brussel kampt in verschillende gemeenten met mobiliteitsproblemen,” gaat Van Meerbeek verder. “Denk maar aan de heraanleg van het Flageyplein in Elsene dat jaren aansleepte, of het recente dossier van de Havenlaan. Maar buiten het centrum heeft Brussel niet veel plekken die tot ver buiten de stadsgrenzen gekend zijn. En dus het lokale belang overstijgen.”

Nochtans wordt de laatste jaren veel gesproken over de ‘polycentrische’ stad: meerdere polen in de stad uitbouwen, om de activiteiten en het verkeer te spreiden.

Van Meerbeek: “Buurten als het Noordstation, de Deltawijk of het Weststation lenen zich daar uitstekend toe. Maar voorlopig ontbreken op die plekken ofwel huisvesting ofwel voorzieningen zoals tewerkstelling en ontspanning. We hebben dit al aangekaart tijdens de besprekingen van het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling, want het is een van de oplossingen om het centrum te ontlasten.”

De tentoonstelling ‘Anspachpark’ loopt nog tot 11 oktober in het Gemeenschapscentrum Anneessens.

(foto’s: Daphne van den Blink)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!