Nieuws, Economie, België, Analyse, Ford Genk -

Ford Genk dicht? Enkele signalen dat het niet zo’n vaart zal lopen

Dinsdagavond wordt in Detroit beslist over de toekomst van 4500 jobs bij Ford Genk. Woensdagochtend krijgen de vakbonden het verdict te horen. Verschillende signalen wijzen er op dat een sluiting niet op de agenda staat. Een Europees besparingsplan komt er wel aan.

dinsdag 18 september 2012 18:09

Nadat General Motors en PSA Peugeot Citroen de voorbije maanden fabriekssluitingen aankondigden, was het wachten op de reactie van concurrent Ford. Analysten van Morgan Stanley schatten dat Ford dit jaar in Europa meer dan 1 miljard dollar verlies zal lijden.

De Europese fabrieken van de Amerikaanse autobouwer draaien nu op 63 procent van hun capaciteit. Door de aanslepende financiële crisis zakte de autoverkoop tot het laagste niveau in 17 jaar.  De verkoop van Ford-auto’s viel in de eerste helft van het jaar met 10 procent terug.

Zowel het persagentschap Bloomberg als de Wall Street Journal wijzen naar Ford Genk en Ford Southampton als mogelijke slachtoffers van een nieuwe herstructurering.

In Southampton wordt het chassis van de Transit geproduceerd. Maar dit jaar rolden er maar 30.000 van de band. Dat is minder dan een derde van de normale capaciteit. Een analyst noemde die Engelse fabriek in een Bloomberg-artikel “laaghangend fruit”. Zo spreken ze in dat soort kringen over de job van 550 mensen.

Mondeo

In Ford Genk wordt vooral de Mondeo gemaakt en dan ook nog de S-Max en de Galaxy. Dit jaar viel de verkoop van de Mondeo terug met 11,5 procent. De iets grotere auto heeft het moeilijk nu veel gezinnen de vinger op de knip houden.

De nieuwe Mondeo werd begin september voorgesteld in Amsterdam. Hij zal gebouwd worden in Genk, Sint-Petersburg en Michigan. Ford Genk zou dus exclusief de Mondeo mogen bouwen voor de West-Europese markt.

De opstart van de nieuwe Mondeo was gepland voor april 2013 maar werd al uitgesteld tot het najaar.

Nadat de Wall Street Journal anonieme bronnen liet speculeren over de sluiting van Ford Genk trokken de vakbonden naar het hoofdkwartier van Ford Europa in Keulen. De Europese topman van Ford kon echter geen uitsluitsel geven. Er kwam geen bevestiging maar ook geen ontkenning. “Ik ben naar huis gegaan met meer vraagtekens dan antwoorden”, liet ABVV-secretaris Rohnny Champagne optekenen.

Geen ondernemingsraad

Woensdag komt er wel zekerheid. De vakbonden worden om 8u45 op de fabriek verwacht waar de Europese directie zal bekendmaken wat er deze nacht in Detroit beslist werd. “In tegenstelling tot wat bepaalde kranten suggereerden, is er geen bijzonder ondernemingsraad gepland”, zegt Luc Prenen van de vakbond ACV Metea.

Dat lijkt goed nieuws want een herstructurering moet volgens de Wet-Renault op een bijzondere ondernemingsraad worden aangekondigd. “We hebben in Keulen het productieschema gezien. Als Detroit groen licht geeft, kunnen de investeringen in Genk volgende maand starten. En eenmaal die begonnen zijn, zijn we zeker dat de nieuwe Mondeo naar hier komt”, zegt Luc Prenen.

Maar een Europees besparingsplan lijkt er zeker te komen. Om de Mondeo naar Genk te halen, legden de vakbonden zich in 2010 bij een besparing van 12 procent. Komen er nieuwe besparingen? “Eerst moet dat sluitingsscenario van de baan. Daarna zien we wel”, zegt Luc Prenen.

Ook Vic Heylen van Flanders’ Centre for Automotive Research maakt zich weinig zorgen. Hij wijst er op dat Ford maar vier grote fabrieken heeft in Europa. “Neem er daar eentje van weg en je verliest een cruciaal schaalvoordeel”, aldus Heylen in De Morgen.

Op mededogen van de CEO Alan Mulally moeten de vakbonden wel niet rekenen. Sinds zijn aantreden in 2006 zette Mulally 120.000 werknemers aan de kant door herstructureringen en de verkoop van Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo.

Ford maakte in het eerste kwartaal van dit jaar 2,1 miljard dollar winst in de VS.

In 2003 werden 3000 werknemers ontslagen bij Ford Genk. 

take down
the paywall
steun ons nu!