Aardbeving Japan
Nieuws, Nieuws, YouTube, Project for Excellence in Journalism -

We maken steeds meer zelf het nieuws

BRUSSEL — Gewone burgers maken steeds meer zelf het nieuws. Letterlijk soms. Niet alleen zetten ooggetuigen filmpjes van belangrijke nieuwsfeiten op YouTube. Via datzelfde kanaal verspreiden gewone gebruikers ook steeds meer nieuwsbeelden van de klassieke media, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

maandag 16 juli 2012 13:08
Spread the love

De onderzoekers van het Project for Excellence in Journalism namen vijftien maanden lang video’s op YouTube onder de loep, van januari 2011 tot maart 2012. Ze stelden vast dat YouTube een echt nieuwskanaal geworden is.

In vijf van die vijftien onderzochte maanden had de vaakst ingetikte zoekterm op YouTube te maken met een nieuwsfeit van die maand. Dat is opmerkelijk want doorgaans zitten de populairste video’s meer in de entertainmentsfeer.

Mensen kijken nog wel nieuws op de klassieke media maar gaan ook steeds meer op zoek naar beeldverslagen op YouTube, besluiten de onderzoekers. Ze spreken van een “nieuw soort visuele journalistiek” en “een nieuw soort televisienieuws”.

Gewone burgers

Bij die nieuwsvideo’s op YouTube spelen gewone burgers een steeds belangrijkere rol. In bijna 40 procent van de onderzochte video’s ging het om filmpjes die door gewone burgers zijn gemaakt, mensen die toevallig getuige waren van een nieuwsfeit.

Even opvallend: ook professionele beelden van nieuwszenders belanden op YouTube, en bijna 40 procent van die professionele beelden belandt daar eveneens door toedoen van gewone burgers.

“Zoals bij andere sociale media heeft dat heel wat gevolgen voor nieuwskanalen”, stelt de studie. “Het publiek op YouTube is de nieuwsagenda aan het veranderen, maar maakt ook de inhoud van traditionele nieuwskanalen zichtbaarder.” De onderzoekers stellen dan ook dat er steeds meer sprake is van een journalistieke dialoog tussen burgers en nieuwsorganisaties.

Tsunami

De meest bekeken video’s in de onderzochte periode hadden te maken met de aardbeving en tsunami in Japan op 11 maart vorig jaar. “In de zeven dagen die op de ramp volgden (11-18 maart), focusten de twintig best bekeken nieuwsvideo’s op YouTube allemaal op de tragedie; ze werden meer dan 96 miljoen keer bekeken.” De meeste video’s waren het werk van gewone Japanners.

Na Google (eigenaar van YouTube) en Facebook is YouTube de meest bezochte website ter wereld. Volgens YouTube zelf wordt per minuut meer dan 72 uur video op de site gezet. De site wordt meer dan vier miljard keer per dag bekeken.

Het Project for Excellence in Journalism is een onderzoeksprogramma van het Pew Research Center.

take down
the paywall
steun ons nu!