De Diabolo-spoorverbinding zorgt voor een directe treinaansluiting vanuit Mechelen en Antwerpen met de luchthaven van Zaventem.
Opinie, Nieuws, Economie, België, Duurzame mobiliteit, NMBS, Treinen, TreinTramBus, Jan Vanseveren, Diabolo, Luchthaven Zaventem, Mobilitieit, Diabolotoeslag - Jan Vanseveren

Diabolo-spoorverbinding naar luchthaven: te duur en te weinig treinen

Donderdag 7 juni opende koning Albert de Diabolo-spoorverbinding onder de luchthaven van Zaventem. Een verbetering voor wie van Antwerpen of Mechelen naar de luchthaven wil sporen, maar reizigersvereniging TreinTramBus vindt het treinaanbod te mager en te duur.

vrijdag 8 juni 2012 17:10

Het sporencomplex dat de luchthaven in noordwestelijke richting ontsluit, is bijna af. Vanaf zondag 10 juni rijdt er elk uur een trein van Antwerpen via Mechelen en de Diabolo-spoorverbinding naar de luchthaven, een tweede trein rijdt tot Mechelen.

Toch is er voor TreinTramBus weinig reden tot juichen. TreinTramBus: “Het aanbod van één trein per uur tot Antwerpen is veel te mager. In het weekend kan je zelfs alleen met een stoptrein rechtstreeks van Antwerpen naar de luchthaven”.

Ook voor passagiers die een hele vroege vlucht willen halen of ’s avonds laat landen, biedt de trein nog altijd geen oplossing. De eerste rechtstreekse trein uit Antwerpen komt pas aan op de luchthaven om 07.16 uur en de laatste vertrekt al in Zaventem om 21.44 uur. Ter vergelijking: Schiphol wordt 24/24 uur bediend door intercitytreinen van en naar de omliggende steden.

Sporen naar de luchthaven wordt ook flink duurder. Vanaf juli 2012 verdubbelt de zogenoemde Diabolotoeslag: wie naar de luchthaven wil, zal voortaan 4,30 euro extra moeten ophoesten. Vooral op korte afstanden is dit een stevige prijsverhoging. Op het traject van Brussel naar de luchthaven zal de toeslag hoger uitvallen dan het eigenlijke biljet: 3,20 euro voor het biljet plus 4,30 euro toeslag.

Ook wie toevallig op de luchthaven overstapt van trein op bus, wordt de dupe van deze regeling. “TreinTramBus betreurt dat de luchthavenuitbater niet gekozen heeft voor een andere oplossing: door een minieme verhoging van elk vliegticket met 40 cent kon de hele Diabolotoeslag vermeden worden. Nu worden de gebruikers van de duurzaamste vervoerswijze extra belast”.

Tot slot: de NMBS communiceert te weinig over het aangepaste aanbod vanaf 10 juni. Zo is er bijvoorbeeld in het station van Mechelen geen informatie te vinden over de wijzigingen. Reizigers uit Haacht zullen verbaasd staan over het verdwijnen van één trein per uur. Ook in Mechelen-Nekkerspoel zullen veel reizigers onaangenaam getroffen worden door het plotselinge verdwijnen van de gemakkelijke treinverbinding naar Leuven.

Jan Vanseveren

Jan Vanseveren is woordvoerder van gebruikersvereniging TreinTramBus.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!