SABAM mist de trein van digitale vooruitgang
Opinie, Nieuws, België, Opinie, Auteursrechten, Auteurswet, Sabam - Yamila Idrissi

SABAM mist de trein van digitale vooruitgang

2000 Dj’s ontvingen een illegale mail van Sabam met de vraag om hun DJ-licentie te betalen. “Sabam verliest de greep op de muzikale sector”, zegt Vlaams Parlementslid Yamila Idrissi. De huidige regelgeving is niet meer aangepast aan de muzikale sector. Daarom pleit sp.a voor een breed gedragen debat over een auteursrecht 2.0.

woensdag 9 mei 2012 22:00
Spread the love

Eergisteren ontvingen 2000 dj’s een mail van Sabam met de vraag om hun DJ-licentie te betalen. Zo’n licentie kost 275 euro per jaar en is nodig als dj’s voor hun optredens kopieën van originele muziekdragers of van legale downloads willen gebruiken. Pittig detail: Sabam kopieerde handmatig alle emailadressen van VI.be, een project van Poppunt en een platform voor dj’s, muzikanten en organisatoren.  Sabam sloeg mea culpa en wilde Dj’s enkel informeren.

“En toch is deze reactie veel meer dan een ‘foutje’. Het is symptomatisch voor een beheersvennootschap die haar greep verliest op de muzikale sector. Een creatieve sector die wordt gekenmerkt door een sterke vorm van auteursrechtelijke beschermde werken. Maar deze bescherming vormt nu net een belangrijke drempel voor cultuurconsumenten zoals Dj’s, jeugdhuizen, culturele instellingen”, zegt Idrissi. “Het auteursrecht vormt inderdaad een voorwaarde voor de creatie van werken maar verleent de producent en beheersvennootschappen een monopolie op de verspreiding en bewerking van die werken.”

“De tijd dat uitgeverijen en platenfirma’s een quasi monopolie hadden als bevoorrader van muziek bij radio-en televisiestations is voorbij. Door de opkomst van het internet verliezen deze spelers de greep op de muzikale sector. Digitale veranderingen hebben de onderlinge verhouding tussen auteur, consument, producent en distributeur grondig veranderd.  Acties zoals de Dj-licentie schieten hun doel dan ook volledig voorbij en worden gepercipieerd als pestmaatregel of puur geldgewin”, aldus Idrissi.

“Het is dan ook tijd om de handen uit de mouwen te steken. De huidige regelgeving is niet meer aangepast aan de noden van de muzikale sector. De bestaande instellingen staan de weg naar een toegankelijke en open cultuur in de weg. Daarom pleit sp.a voor een breed gedragen debat waarbij de sector, bestaande instellingen, de betrokken federale en Vlaamse minister gaan voor een auteursrecht 2.0. Als partij willen we onderzoeken hoe we ook andere vormen van auteursbescherming in de wet kunnen inschrijven. Het zou een eerste stap naar een meer toegankelijke en open cultuur kunnen zijn”, besluit Idrissi.

Yamila Idrissi is Vlaams Parlementslid voor de SP.a

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!