Door symbolisch als gestikte ‘vissen’ in een groot visnet te gaan liggen, klagen zij het leegroven van de oceanen en het massale lijden van vissen in de visserijsector aan.
Er hangt ook een visnet met bijna levensechte imitaties van zeedieren gehangen en voorbijgangers krijgen grote borden te zien met pakkende teksten en beklijvende realistische foto’s. Een groot spandoek maakt duidelijk hoe ernstig de situatie is:
‘Als we zo doorgaan, zijn in 2050 alle oceanen zo goed als leeggevist’.
Deze stelling wordt bevestigd door wetenschappelijk onderzoek geciteerd in gerenommeerde vaktijdschriften. Inderdaad, elk jaar wordt meer dan 100 miljard kilogram vis gevangen. Volgens de VN wordt daardoor driekwart van de wereldwijde visbestanden gedeeltelijk of volledig overbevist.
Een actuele campagne is broodnodig in een tijd waarin verschillende wetenschappers, wetenschappelijke rapporten en documentaires zoals ‘The End of the Line’ en ‘Sea the Truth’ de noodklok luiden over het internationale visserijbeleid, met bovengenoemd doemscenario in het vooruitzicht.
Het doel van de ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ campagne is de consument bewust maken van de leegroof en verwoesting van de oceanen en het zeeleven zoals die momenteel in hoog tempo gaande is. Het is ronduit pervers dat door de hoge visserijsubsidies (wereldwijd 22 miljard euro per jaar) de belastingbetaler noodgedwongen meebetaalt aan het systematisch leegroven van de oceanen.
Bite Back pleit dan ook voor het afschaffen van deze subsidies en voor het aanwenden van de vrijgekomen fondsen voor het promoten van plantaardige voeding waarmee we meer mensen kunnen voeden en waar het milieu en de gezondheid van mensen en de dieren mee gebaat zullen zijn.
Deze actie wil het publiek ook bewust maken van de gruwelijke slachtmethodes (o.a. levend strippen, zoutbaden, verstikken, neksnede en samenpersen) van pijngevoelige en bewuste vissen die geen enkele wettelijke bescherming hebben en van de gruwelijke, dodelijke bijvangsten (dolfijnen, bruinvissen, haaien, vogels, zeeschildpadden, kleine walvissen,…).
Zij willen het publiek ook wijzen op de gezonde, plantaardige, diervriendelijke alternatieven voor vis en visolie zoals die te vinden zijn in natuurvoedingswinkels, Aziatische supermarkten en grootwarenhuizen.
Bite Back heeft voor deze campagne een speciale website ontwikkeld. Op www.viswijzervisniet.be is uitgebreide informatie te vinden over visserij, vissenleed en visvrije recepten.
Bite Back vzw is een burgerorganisatie voor dierenrechten. Ze werd in 2003 opgericht met als doel campagne te voeren voor de rechten, de noden, het welzijn en de vitale belangen van dieren.