Electrabel heeft de boodschap (bijna) begrepen!

Electrabel heeft de boodschap (bijna) begrepen!

vrijdag 20 april 2012 17:01
Spread the love

Electrabel, de nummer één op de Belgische energiemarkt, verlaagt de vaste prijzen voor elektriciteit en aardgas. Het bedrijf beweert dat de plotse prijsverlaging niks te maken heeft met de recente heisa rond energieprijzen, de politieke druk of de vrees nog meer klanten te verliezen. Een goede zaak voor de consument, ook al mogen we niet te vroeg juichen..

De verlaging van de tarieven komt er volgens Electrabel omdat “we moeten erkennen dat de factuur van energie zwaar doorweegt in het budget van de huishoudens“. Dat wisten u en ik natuurlijk al langer, het heeft blijkbaar enkele jaren geduurd eer deze evidentie doordrong tot de grootste energiereus van België.

Naast een algemene verlaging van de prijzen voor elektriciteit en aardgas (vanaf 1 mei ), die een jaarlijkse besparing van gemiddeld 200 euro op de energiefactuur voor een gemiddeld gezin zou betekenen, maakt Electrabel ook komaf met de verbrekingsvergoeding van 50 euro.

In een persbericht stelt directeur-generaal Sophie Dutordoir: “Het is niet goed iemand (als klant) bij u te houden, enkel omdat hen een boete boven het hoofd hangt“. Jawel, wat iedere consument met gezond verstand reeds jaren wist, wordt nu plots door Electrabel met groot tromgeroffel verkondigd…

Electrabel zag de eerste drie maanden van dit jaar 47.000 elektriciteitsklanten en 30.000 aardgasklanten vertrekken. Maar de prijsverlaging heeft niks te maken met politieke druk of de commotie rond de indexering van de prijzen, beweert het bedrijf, die hiermee elke invraagstelling van zichzelf uit de weg blijft gaan. Of het nu gaat om het angstvallig behouden van hun machtspositie, het botweg negeren van duidelijke politieke eisen, of in dit geval, (hoera) een (onverwachte) positieve maatregel : een open en eerlijke communicatie maakt nog geen deel uit van de huisstijl van Electrabel.

Beste klanten, we geven onze fouten toe, en om jullie vertrouwen terug te winnen verlagen we onze tarieven“. Hoe moeilijk kan het zijn om zo’n bericht de wereld in te sturen? Eerlijk, recht door zee en sympathiek. De huidige manier van communiceren van Electrabel blijft een reflectie van hun inherente bedrijfsfilosofie: WIJ beslissen zelf wel wanneer we onze tarieven aanpassen en enige bezorgdheid om onze klanten of de politieke wereld heeft daar niks mee te maken.

Enige achterdocht blijft dan ook aan de orde: zo is het niet gezegd dat een goedkoper Electrabel ook effectief het goedkoopste tarief voor iedereen betekent. Prijzen vergelijken en de beste energie-leverancier voor het eigen verbruik kiezen blijft dus aangewezen!

En verdient Electrabel nu een pluim en een bank vooruit? Helemaal niet. Eerlijke prijzen en het kosteloos kunnen opzeggen van je contract wanneer je dat wil, zijn basisvoorwaarden waar iedere consument recht op heeft, die ook zouden moeten gelden voor bijvoorbeeld gsm- en internetcontracten.

Het verbaast eerder dat deze ingreep niet reeds veel vroeger gebeurde, en het blijft spijtig dat er eerst een polemiek moet ontstaan in de media én in de politieke arena, vooraleer een winsthongerig bedrijf besluit om eindelijk ook eens klantvriendelijke maatregelen te treffen…

Met andere woorden: bedankt Electrabel dat jullie de boodschap hebben begrepen, het werd tijd!

Peter Beda
Communicatiemanager OIVO
www.oivo.be – Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!